16 166 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Hur lång tid tar det att lägga om taket?
Funderar på att lägga om taket själv i sommar. Taket är nu lagt med betongpannor som jag ska byta ut mot nya samt Thermisolisolering. C:a 100 kvadratmeter tak 38 graders lutning. Enkelt sadeltak utan en massa prång, endast skorsten och en avloppsluftning.
Så här ser planen ut. Någon som vet om det kan hålla?
Vi är två personer (+ frugan som servar med kaffe o pizza).
1) Ta ned de gamla pannorna, ta bort gammal läkt och takpapp. Planerar att hyra en container som allt skickas ned i. 3 dagar.
2) Lägga ny diffusionsöppen underlagspapp. 2 dagar
3) Skruva 10 cm Thermisolskivor 2 dagar
4) Skruva bärläkt 1 dag
5) Lägga de nya takpannorna 4 dagar
Till detta kommer plåtslagarens arbete samt att jag innan start ska få en byggställning på plats på båda sidorna om huset. Sedan går det säkert ett par dagar till att städa upp och få allt fint igen.
(Kan man hyra en så stadig byggställning att det går att ställa upp pallarna med betongpannor direkt på ställningen?)
Allt som allt hoppas jag vara klar på 2 veckor.
Någon med erfarenhet som kan säga om detta är realistiskt?
Så här ser planen ut. Någon som vet om det kan hålla?
Vi är två personer (+ frugan som servar med kaffe o pizza).
1) Ta ned de gamla pannorna, ta bort gammal läkt och takpapp. Planerar att hyra en container som allt skickas ned i. 3 dagar.
2) Lägga ny diffusionsöppen underlagspapp. 2 dagar
3) Skruva 10 cm Thermisolskivor 2 dagar
4) Skruva bärläkt 1 dag
5) Lägga de nya takpannorna 4 dagar
Till detta kommer plåtslagarens arbete samt att jag innan start ska få en byggställning på plats på båda sidorna om huset. Sedan går det säkert ett par dagar till att städa upp och få allt fint igen.
(Kan man hyra en så stadig byggställning att det går att ställa upp pallarna med betongpannor direkt på ställningen?)
Allt som allt hoppas jag vara klar på 2 veckor.
Någon med erfarenhet som kan säga om detta är realistiskt?
Ännu bättre är om du kan tajma in så att du är färdig när takpannorna kommer, då brukar krankillen (tar någon 1000 lapp för detta) kunna fördela ut plattorna jämt över taket, och man slipper bära runt på pannorna och det spar man mycket tid på och framför allt ork...
Menar du att de håller upp pallen över taket så att man kan placera ut högar med pannor runt om på taket?
Håller med!
När jag bytte tak så tog det ca 45 minuter att lägga ut ca 1500 pannor på taket.
(Bara att bjuda in grannarna på lite grillning efteråt...)
Planera innan ungefär var du ska lägga buntarna bara så att de blir så lite i vägen som möjligt när du sen ska börja med själva läggningen.
När jag bytte tak så tog det ca 45 minuter att lägga ut ca 1500 pannor på taket.
(Bara att bjuda in grannarna på lite grillning efteråt...)
Planera innan ungefär var du ska lägga buntarna bara så att de blir så lite i vägen som möjligt när du sen ska börja med själva läggningen.
1. 1 dag
2. 1-2 dagar
3. Aldig gjort men 2 dagar låter rimligt.
4. 1 dag
5. 1 dag. (Självklart ska du lägga ut packarna direkt från pallen dit du vill ha dem)
Edit: Tänkte inte på att du ska ta bort pappen. Så 1an kan ta betydligt längre tid då.
2. 1-2 dagar
3. Aldig gjort men 2 dagar låter rimligt.
4. 1 dag
5. 1 dag. (Självklart ska du lägga ut packarna direkt från pallen dit du vill ha dem)
Edit: Tänkte inte på att du ska ta bort pappen. Så 1an kan ta betydligt längre tid då.
Klicka här för att svara