5 785 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Underlagstak/kondensskydd saknas under eternittak
Jag har tittat på ett hus på landet som har eternittak men märkligt nog inget underlagstak eller kondensskydd. Taket verkar dock inte ha några läckor men det känns lite osäkert med denna lösning.
Hur pass vanligt var det att man hade denna lösning när eternit var i ropet som byggnadsmaterial?
Om jag vill byta taket, vad är bästa alternativet och vad bör jag tänka på?
Hur pass vanligt var det att man hade denna lösning när eternit var i ropet som byggnadsmaterial?
Om jag vill byta taket, vad är bästa alternativet och vad bör jag tänka på?
Är det ett så kallat skurtak under ?
"stående" brädor med små skåror i ytterkanterna som ska samla upp eventuellt vatten. Ligger i så fall på samma sätt som en panel med ett första lager och ett som täcker skarvarna.
Kåken jag bor i är byggd 1913 och har ett sånt som tidigare var täckt med tegel men numera med Betongpannor (sen 1995) Det enda vi behövde göra vid pannbytet var att slå i ny spik i läkten och lägga på dom nya pannorna.
Det finns alltså ingen form av underlagspapp eller liknande på taket.
Vi har planer på att bygga till och förlänga huset och det jag då måste klura ut är hur jag ska få det tätt mellan det gamla skurtaket och ett nytt tak... Men det får lösa sig.
"stående" brädor med små skåror i ytterkanterna som ska samla upp eventuellt vatten. Ligger i så fall på samma sätt som en panel med ett första lager och ett som täcker skarvarna.
Kåken jag bor i är byggd 1913 och har ett sånt som tidigare var täckt med tegel men numera med Betongpannor (sen 1995) Det enda vi behövde göra vid pannbytet var att slå i ny spik i läkten och lägga på dom nya pannorna.
Det finns alltså ingen form av underlagspapp eller liknande på taket.
Vi har planer på att bygga till och förlänga huset och det jag då måste klura ut är hur jag ska få det tätt mellan det gamla skurtaket och ett nytt tak... Men det får lösa sig.
Redigerat:
Är det eternit så är taket säkert minst 30 år gammalt och har det fungerat så länge är det nog ok. Jag har själv ett 55 år gammalt eternittak som består av eternitskivor med oljehärdade boardskivor under. Det ska bytas mot råspont, papp och sinuskorrugerad plåt om några månader.
Jag tycker du ska tänka på att eternitens utseende är bevaransvärt, och att eterniten kan ersättas med asbestfria fibercementskivor typ cembonit som fungerar på samma sätt som eternit och har samma utseende. Kostar kring 200 kr/m2.
Som privatperson kan du ta bort eterniten själv och om det inte dammar är det inte skadligt. Skruva loss plattorna och undvik att bryta av dem.
Jag tycker du ska tänka på att eternitens utseende är bevaransvärt, och att eterniten kan ersättas med asbestfria fibercementskivor typ cembonit som fungerar på samma sätt som eternit och har samma utseende. Kostar kring 200 kr/m2.
Som privatperson kan du ta bort eterniten själv och om det inte dammar är det inte skadligt. Skruva loss plattorna och undvik att bryta av dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har också ett eternit-tak, som ligger direkt på takstolarna på en sommarstuga från slutet av 1950-talet.
Inget undertak alltså. Eterniten är korrugerad, och lagd så att risken för läckage mellan skivorna är mycket liten, om inte obefintlig.
Eternitens materialegenskaper är sådan att det nog inte bildas kondens på den.
Som pelpet skrev så är korrugerade fibercementskivor lämpliga att använda vid byte.
Ser snarlikt ut, bortsett från den patinerade ytan/färgnyansen.
Inget undertak alltså. Eterniten är korrugerad, och lagd så att risken för läckage mellan skivorna är mycket liten, om inte obefintlig.
Eternitens materialegenskaper är sådan att det nog inte bildas kondens på den.
Som pelpet skrev så är korrugerade fibercementskivor lämpliga att använda vid byte.
Ser snarlikt ut, bortsett från den patinerade ytan/färgnyansen.
Tack så mycket för svaren! Hittade också den klistrade tråden om tak överst i forumdelen, mycket informativ och bra.
Klicka här för att svara