Har surfat läst runt lite på forumet och hittat en del som förordar och andra som avråder från återvunnet taktegel men inga direkta erfarenheter.

Vad säger ni som återanvänt tegel (köpt eller självnedplockat)? Har det blivit bra eller önskar ni att ni gjort annorlunda? :)

Vissa skriver tegeltak men menar både tegel och betong, så here goes! :thumbup:
I helgen som var så lade jag begagnade betongpannor på en 4 kvm stor förrådsbyggnad vid stugan. Har tidigare lag begagnat på friggeboden också. Man får räkna med att det blir skillnader i nyans, mer så ju äldre pannorna är. Sista partiet jag fick tag på hade enligt säljaren legat bara 5 år tidigare men det räcker för att det ska vara skillnad. Det plus att om du lägger pannorna med längre avstånd i längsled så att säga så kommer ju en oblekt rand fram på varje panna.
Inget av det här stör mig men det kan vara bra att vara medveten om det.

Ekonomiskt? Tja, priserna på begagnat skiljer sig ju mycket. Ibland kan man få gratis, nerplockat, ibland får man betala för det och plocka ner själv. Gäller att ha tur. Att tänka på är dock transporten. Med en vanlig en-tonskärra (uthyrarna har sällan större) så får man "bara" med sig pannor till en friggebod ungefär. Ska man ha mer så är det multipla transporter eller hyra/låna grövre grejer som gäller, om man nu inte äger sådant. Då spelar ju avståndet stor roll. Själv fick jag sist med mig 175 pannor på släpet + 75 pannor i bilen och fick åka två gånger. (Till en 4 kvm byggnad??? tänker ni. Ska ha för framtida bruk också. :p) Sen är det tungt att lasta på och lasta av och det blir lite oergonomiska ställningar när pannor ska lastas på kärra och eller i bil. Det sliter på ryggen. Jag hade turen att få hjälp av säljaren och sonen i familjen, annars hade jag stått och lastat än. :D Så fundera på utseende, avstånd, transportmöjligheter, egen fysisk förmåga och vilja att slita skiten ur sig för att spara några tusingar. Det är mina råd. :thumbup:

edit: Just det ja, glömde ju svara på sista frågan. Ja, det blev bra. Nej, jag ångrar mig inte. Jag är så sjuk i huvet att jag tycker sånt där är kul. :p

edit igen: :D Såg nu din andra tråd så det verkar vara lertegel och inte betong du är ute efter. Nåja, de mer praktiska tipsen om transport och slit och sånt funkar ju fortfarande i alla fall, fast tegel väger väl något mindre va...?

Redigerat:
Det första som åldras på ett tegeltak är underlagspappen och läkten. Därför bör man byta detta ett par gånger per sekel. Tegelpannorna håller mycket längre än så. Betongpannorna håller inte lika länge, men även dessa håller längre än läkt och underlagspapp. På min mammas sommarstuga från 1903 är taket omlagt både på stora huset och lillstugan och det gamla teglet återanvänt. Några pannor kan vara kantstötta, spräckta eller vittrade, och dessa bör bytas ut. Annars är det inga problem.

Enligt min mening är gammalt lertegel både bättre och snyggare än nytt. En viss färgvariation är bara snyggt. Kvalitén på de gamla pannorna är bättre än på nya, de som eventuellt var dåliga har gått sönder av frostsprängning eller i hantering så bara de som är ok finns kvar. Visst är det en del arbete att plocka ner och återvinna, men värt mödan om man får ett bra pris. Det kan också gå att få tag i återvunnet tegel via andrahandsförsäljning av byggvaror. Snyggast och bäst är gamla handslagna enkupiga pannor, men det kan vara svårt att få tag i så att det räcker till ett större tak och kan dessutom kosta en slant då det är ganska eftertraktat.

Tusen tack för svaren. Min far brukar alltid dra en skräckhistoria om att det är svårt att gå på gammalt enkupigt tegel och att man därför skall undvika dessa helt.

Ligger det något i detta om man använder typ Höganäs eller Ekeby eller har han helt enkelt en erfarenhet av ett gammalt skit tegel?

Mikael_L
Jag har använt begagnade betongpannor på garaget och friggeboden.

Och ALDRIG att jag skulle göra om det ... :eek:

Jag köpte dom snorbilligt (jämfört med nya) och dom var redan nedtagna och låg i prydliga högar.
Det jag gav för pannorna (har för mig att det var 1500-2000:- nåt) var med råge värt jobbet att slippa ta ner det själv!

Jag kunde hämta dom med bara en liten omväg på väg till bygget, så några dagar i rad körde jag den lilla omvägen och lastade så mycket jag tordes.

Men att lasta, köra, lasta av, lyfta upp på taket .... SUCK ....
När vi senare fick levererat betongpannor som lyftes upp till taket på pall direkt, så insåg jag ju hur dumt jag hade gjort tidigare. :)

Alltså, detta gäller betongpannor.
Begagnade lertegelpannor tycker jag är en annan femma. :)
En betongpanna har begränsad livsläng och slits fult. De lertegelpannor som är kvar hela efter 30-50 år uppe på taket kan hålla nästan hur länge som helst. De som kunde frostsprängas eller hade andra defekter har redan sållats bort, kvar är sådana som knappt påverkas av tidens tand.
Och ofta vill man ha lertegel på ett hus av lite mer kulturellt utseende och miljö. Och då blir det ofta väldigt vackert med ett tak som andas ålder.

Så vad det gäller betongpannor tvivlar jag på att någonsin mer köper (eller tar emot) något begagnat, ja förutom om det gäller ett par m2 till en vedbod, typ.

Men gäller det lertegelpannor så kan jag nog helt klart tänka mig det, fortfarande.
Men glöm inte att det kommer vara ett rätt drygt jobb att hantera det hela - det gäller att man verkligen gör det av lite mer orsak än bara pengar.

ullberg
Jag har ägnat den senaste veckan åt att lägga gammalt lertegel (vittinge / Heby dubbelkupig typ T11) på båthuset på landet. Dessa pannor var tveklöst från första halvan av förra seklet och sannolikt ganska tidigt i den halvan.

Det blev väldigt fint i mina ögon (patinan), även om det var lite mer plock än nya pannor, måttåleranserna var uppenbart större och det är inte ovanligt att man sedan tidigare har justerat (klippt) lite i hörnen, så man får se till att det passar vettigt. Inte heller sinusformen är riktigt lika exakt på de gamla, så jag har svårt att tro det skulle bli lika tätt (men sannolikt fullt tillräckligt)

Använder du riktigt gammalt tegel föreslår jag att du mäter upp ett rimligt läktavstånd (lägg upp 2x11 slumpvist valda pannor, mät underkant översta och understa pannan och dividera med 10, se läggningsavnisningarna för bättre beskrivning) snarare än att gå på tabell.

/U

Just hörnklippet var det som fick mig att gå från gamla T11 till nya T11 när jag la om taket för tio år sedan ungefär. Befintliga pannor som då legat i 50 år var i ok skick men jag insåg att det skulle bli en del pyssel att lägga tillbaka dessa utan att hålla ordning på var dom låg.....

Jag la då upp Vittinge T11 från 90 talet, tio år gamla när jag tog över dom. Alla pannor lika => enkelt att lägga. Visuellt ingen skillnad mot de äldre tvåkupiga jag sålde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.