Jag har tänkt byta ut masonitundertaket på en del av huset mot råspont, men funderar på om jag samtidigt behöver bygga på takstolarna lite för att inte den extra vikten ska ställa till problem.

Takstolarna är av W-typ och består i huvudsak av 120 x 50-virke. Dock inte själva W-delarna, de består av var sin c:a 120 x 25 på var sin sida av över- och underdelen. Man har alltså inte använts spikplåtar och W-delarna i samma plan som delarna de ansluter till utan helt enkelt spikat dem på sidorna.

Taket består nu av masonit/board, bärläkt c:a 45 x 70 och betongpannor anno 1980. Jag vill byta till råspont 20 mm, takduk (typ T-TAK EVO som jag la på en annan del av huset förra året), strö-och bärläkt 23 x 36 (förutom nedersta bärläkten som blir 45 x 45) och moderna betongpannor (Benders Palema). Längst ner mot takfoten kommer det även att ligga vanlig papp och takfotsplåt.

Är det lugnt med takstolarna som de är eller bör jag bygga på med t.ex. 45 x 45 ovanpå de lutande 120 x 50? Borde jag även sätta in t.ex. 120 x 50 (eller 115 x 45 eller vad de nu är) som extra stöd i W-delarna?

Bifogar bilder på hur takstolarna ser ut i nuläget.

• IMG_9537.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är spännvidden?

Mikael_L
Om frågan gäller om något måste göras pga av den extra vikten av råspont jämfört med masonit så är svaret; nej, du behöver inte förstärka något om du byter ut masoniten mot råspont.
Den lilla viktskillnaden är helt klart inom alla felräkningsmarginaler och säkerhetsfaktorer.

Om det gäller byte plåttak -> pannor är det en annan femma, och ev byte lertegelpannor -> betongpannor då det senare taket är tyngre.

Och du, ta gärna 25x50 (23x50) som bärläkt, du ångrar dig lätt annars. :)
25x38 är ganska klent, går lätt av när du sätter foten på den.

Redigerat:
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
Tack för de snabba svaren, glömde ange spännvidden. Ganska exakt 5 m ska det vara.

Det är betongpannor både före och efter bytet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.