7 865 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Åtgärda takläcka provisoriskt
Efter mycket regn i natt har vårt tak börjat läcka. Taket har 27 graders lutning med betongpannor, läkt, underlagspapp och råspont. Vi kommer göra om taket under hösten men behöver en provisorisk lösning för att undvika att det läcker in mer vatten.
Läckan befinner sig ungefär 1.5-2 meter ovanför hängrännan, svårt att hitta exakt var eftersom det läckt tidigare med missfärgad råspont till följd samt flera lager av underlagspapp under betongpannorna.
Vilka alternativ finns? Är presenning bästa alternativet och hur fäster jag i så fall den på ett säkert sätt? Har införskaffat en 2.85x4.75 meters presenning och 30 meter presenningssnöre från Biltema.
Har funderat på om jag kan sätta en plastad masonitskiva på insidan av takstolarna och låta vattnet rinna ut mot takfoten istället för att hamna på isoleringen direkt under läckan.
Tacksam för lite tips och allmän uppmuntran
Mvh
Martin
Läckan befinner sig ungefär 1.5-2 meter ovanför hängrännan, svårt att hitta exakt var eftersom det läckt tidigare med missfärgad råspont till följd samt flera lager av underlagspapp under betongpannorna.
Vilka alternativ finns? Är presenning bästa alternativet och hur fäster jag i så fall den på ett säkert sätt? Har införskaffat en 2.85x4.75 meters presenning och 30 meter presenningssnöre från Biltema.
Har funderat på om jag kan sätta en plastad masonitskiva på insidan av takstolarna och låta vattnet rinna ut mot takfoten istället för att hamna på isoleringen direkt under läckan.
Tacksam för lite tips och allmän uppmuntran
Mvh
Martin
Är den en vanlig, lätt presenning du köpt? Lämna isåfall igen den och köp en sån här mellanklasspresenning från jula. Den är kraftig och bör inte blåsa sönder i första taget. Bind sedan fast den så att den går upp över taknocken och ner till hängrännan, och sedan flera rep över den så att den sitter fast ordentligt. Du kan även lägga en eller flera fastsurrade reglar över presenningen för att hålla ner den.
Var noga med att få upp presenningen över taknocken, annars kan du få in vatten under den.
Var noga med att få upp presenningen över taknocken, annars kan du få in vatten under den.
Mycket löst pack som får takläckor verkar lägga plåt över pannorna, man ser det ofta på hus som inte är underhållna sen 50talet typ. Borde väl funka rätt bra så länge? Några tuber sikaflex och lite plåttak 
Varför inte börja med taket redan nu då slipper du provisoriska lösningar och det är väl bättre väder nu en om någon/några månader. Höst brukar ju vara blåsigt och regnigt samt att du slipper rensa från löv innan pannorna ligger på plats. Men annars så bort med pannor och läkt och på med pressen sätt fast den med lite ströläkt till du skall börja men som sagt lägg den över nock.
Klicka här för att svara