Jag håller på att sätta nya hängrännor och stuprör på ett gammalt hus som inte haft något annat än en hängränna som stuckit ut någon meter från takfoten och sedan droppat fritt fall ner i ett stenparti.
Nu vill jag sätta likadana stuprör som det är på andra sidan gaveln där stupröret går ner på gaveln istället för långsidan, men jag är lite osäker på hur jag ska tänka med vattenavrinningen. Min tanke är att ställa en vattentunna i hörnet som blir mellan gaveln och stenmuren (se bild)
Jag postar en bild på hur det ser ut och hoppas att någon kan bidra med lite tankar kring det hela.
Nu vill jag sätta likadana stuprör som det är på andra sidan gaveln där stupröret går ner på gaveln istället för långsidan, men jag är lite osäker på hur jag ska tänka med vattenavrinningen. Min tanke är att ställa en vattentunna i hörnet som blir mellan gaveln och stenmuren (se bild)
Jag postar en bild på hur det ser ut och hoppas att någon kan bidra med lite tankar kring det hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Låter väl bra. Skaffa en tunna med rör så när den är full så kan du leda vattnet till stenhögen som det rann till tidigare. Finns även tillbehör till stuprör så man kan fälla ut en kanal som leder vattnet ner i t.ex en tunna, sen fäller man upp den när tunnan är full.
Håller med jostsweden. Men ett par små tillägg. Försök få tag på en sluten tunna alternativt med lock, låt röret gå ner i tunnan. Sätt på ett breddavlopp i överkant av tunnan som leder ut vattnet till stenröset om tunnan blir full som jostsweden sa.Ställ tunnan på ett stativ och montera en kran i nederkant så har du bevattningsvatten hela sommaren, och kan tömma tunnan för vinterförvaring (unviker sönderfrysning vintertid)
Klicka här för att svara