Hej

Jag är nybliven ägare till ett 20-tals hur som i princip är orört, och det är dags att se över taket. Taket är friskt och relativt fint men pappen är slut. Det är ett klassiskt sadeltak, råspont, papp, läkt, tegel och jag vill inte förändra utseendet på taket. Under taket en kallvind med cutterspån från 20-talet.

Nu till frågan, vad tycker du?

Ska jag välja att lägga klassisk papp, eller en diffusionsöppen duk tex. divoroll?

Tack på förhand
/David

Jag hade nog valt diffusionsöppen. Men vad är prisskillnaden?

+ Lättare, alltså enklare att hantera
+ Bra för ev. fuktvandring
- Dyrare

Om du har funderingar på att isolera taksvallet och minska ventilationen på vinden
(skapa en s.k. klimatvind) är det ju också rätt väg att gå.

Prisskillnaden är ingen stor grej. Jag hade bestämt mig för vanlig takpapp, med motivationen att det har fungerat bra än så länge. Men ju mer jag läser och hör mig för så börjar jag också luta mot diffusionsöppen.

Det finns funderingar till att bättra isoleringen på vinden och byta ut cutterspånet mot cellulosaisolering, mest för att få ner energiförbrukning. Inte för att göra om vinden till en klimatvind.

Jag skulle aldrig byta ut hygroskopiskt spån mot icke hygroskopisk glas-/stenull på vinden till ett gammalt hus utan fuktspärr i taket. Bara fylla på med mer spån.

Tyvärr inget svar på din egentliga fråga. Där resonerar jag ungefär som du, och är lika kluven till vilket som är bäst...

Oldboy, nu skrev ju 1dav om cellulosaisolering, så ni verkar vara rätt överens ändå.

Men behöver spånet bytas ut? Det går kanske att bara fylla på med cellulosaisolering (om det finns plats).
Det där är lurigt. Det är väl när man börjar tilläggsisolera vindsbjälklaget som fukt/mögelproblemen börjar...

Och förresten, välkommen till Bygga Hus forumet 1daw!

Redigerat:
Oldboy, precis. Därför cellulosa.

KnockOnWood, tack. Har läst länge på forumet men aldrig postat nåt. Jo jag vet att problemen kommer med isoleringen. En stor anledning till att huset är så friskt idag är för att ingen har gjort något.

Jag kan likaväl fylla på med cutterspån, vill bara förbättra utfyllnaden lite.

Just nu är det pappfrågan som ger mig mest huvudbry.

Oups! Det var slarvigt läst. :o
Då resonerar vi ju lika på bägge dessa punkter.

Om inte priset skiljer nämnvärt så är det väl bara ev osäkerhet om livslängden på mondän fuktöppen duk som är ett osäkerhetsmoment? El finns det någon ytterligare aspekt?
Fuktöppet kan ju rimligtvis inte vara sämre, utan snarast till fördel, när det gäller avfuktning av vind?

Det blir diffusionsöppen duk, tack för input i frågan.

1daw, körde du sedan i slutänden på diffusionsöppen duk? Jag skall göra ngt liknande men som jag förstår det så är ju råspånten inte diffusionsöppen så nyttan med sådan duk måste ju vara liten, eller kan det tom vara en risk?

Videonisse, jo, råsponten tillåter fuktvandring, även om den inte går fort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.