9 092 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Några frågor inför pappbyte på garagetak
Sida 1 av 2
Hej,
Ska byta takpapp på garaget under kommande dagar och vill bara checka av lite frågetecken innan.
Taket är 4,2 * 11 m och lutar ca 5 grader. Det är ingen brunn på taket och en hängränna på ena långsidan. Garaget är byggt 1975 och befintlig takpapp ej bytt men lagad ett antal gånger med tjära. Jag har inte märkt att det läcker in ens vid kraftiga regnväder så taket kan nog betraktas som tätt.
Jag har köpt både underlagspapp (Icopal Micoral YAM 2000) och ytpapp (Icopal Topsafe 3°) och tänkte riva bort befintlig papp innan nyläggning, dels för att kolla läget på sponten och dels därför att det är en hel del bubblor i befintlig papp.
Ska byta takpapp på garaget under kommande dagar och vill bara checka av lite frågetecken innan.
Taket är 4,2 * 11 m och lutar ca 5 grader. Det är ingen brunn på taket och en hängränna på ena långsidan. Garaget är byggt 1975 och befintlig takpapp ej bytt men lagad ett antal gånger med tjära. Jag har inte märkt att det läcker in ens vid kraftiga regnväder så taket kan nog betraktas som tätt.
Jag har köpt både underlagspapp (Icopal Micoral YAM 2000) och ytpapp (Icopal Topsafe 3°) och tänkte riva bort befintlig papp innan nyläggning, dels för att kolla läget på sponten och dels därför att det är en hel del bubblor i befintlig papp.
- Låter det vettigt att riva bort gamla pappen?
- Hur rent/slätt bör underlaget vara? Räcker det att ta bort det värsta (tänkte använda barkspade) eller bör det vara "väldigt rent"?
- I monteringsanvisningen till underlags- och ytpappen beskrivs att underlagspappen ska läggas vinkelrätt mot lutningen och ytpappen längs med lutningen. Är detta för att slippa att skarvarna kommer på samma ställe? Känns som att det är vettigare att lägga det vinkelrätt mot lutningen så att överlappen skyddar vattentransporten om ni förstår vad jag menar.
- Är det oklokt att återanvända all plåt? Tänkte göra rent och eventuellt lacka om (med vad?).
- Sist men inte minst: hur lång tid kan man räkna med att proceduren tar?
Det låter vettigt, Patrik.
Har nu börjat fundera på om jag inte ska låta befintlig papp sitta och lägga på både ny underlags- och ytpapp ovanpå.... Fixa bubblor och ojämnheter först dock. Låter det korkat?
Har nu börjat fundera på om jag inte ska låta befintlig papp sitta och lägga på både ny underlags- och ytpapp ovanpå.... Fixa bubblor och ojämnheter först dock. Låter det korkat?
En firma la om mitt garagetak för ett tag sen. Det är ca 50m2 och det tog dom drygt en halv dag med montering av ny plåt överallt.
Den gamla pappen ligger kvar under och stora bulor är bortskurna.
Den gamla pappen ligger kvar under och stora bulor är bortskurna.
Jag la om garage taket förra året, samma lutning som du har med en ränna i bakkant(55m2) det jag gjorde vara att tvätta taket ordentligt (borste,mögel/algrengöring) skära upp blåsor och liknade! Lagade i alla ojämnheter Med tak tjära, slet bort plåten,la ytpapp, tillbaks med plåtarna, klart!! 
De ända du behöver göra är att skära bort blåsorna o på med nya pappen. Underlagspapp behöver du alltså inte. Inte heller tvätta taket utan bara borsta av de.
PS. Jobbar som takläggare..
PS. Jobbar som takläggare..
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Glöm inte att man behöver montera ny fotplåt så pappen fäster ordentligtm
Finns ingen anledning att byta fotplåten om den befintliga sitter som den ska.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ok de har jag aldrig varit med om sålänge den sitter som den ska. Jag skulle mer tro dom gör de i många fall för pengarna. Men vill man ha ny fotplåt kan man sätta den ovanpå ben befintliga o haka i den i nederkant o skruva med montageskruv uppe i. Minst 4 cm in från utkanten o i sicksack 15cm cc..
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
eddie_bergh skrev:
Ofta när pappen är 30-40 år så börjar den resa sej och släppa vid fotplåten. Då får man antingen skära rent den gamla vilket tar tid och inte jämt blir bra eller bara skruva på en ny ovanpå.
Om den har släppt från fotplåten så de bular upp skär man ett V o sedan trycker den nya plåten med 15cm cc skruvning ner de utan problem.
Men vet du bättre än en som jobbar dagligen med de så ska jag inte säga emot dig.
Men vet du bättre än en som jobbar dagligen med de så ska jag inte säga emot dig.
