Hej,
Ska byta takpapp på garaget under kommande dagar och vill bara checka av lite frågetecken innan.

Taket är 4,2 * 11 m och lutar ca 5 grader. Det är ingen brunn på taket och en hängränna på ena långsidan. Garaget är byggt 1975 och befintlig takpapp ej bytt men lagad ett antal gånger med tjära. Jag har inte märkt att det läcker in ens vid kraftiga regnväder så taket kan nog betraktas som tätt.

Jag har köpt både underlagspapp (Icopal Micoral YAM 2000) och ytpapp (Icopal Topsafe 3°) och tänkte riva bort befintlig papp innan nyläggning, dels för att kolla läget på sponten och dels därför att det är en hel del bubblor i befintlig papp.

1. Låter det vettigt att riva bort gamla pappen?
  2. Hur rent/slätt bör underlaget vara? Räcker det att ta bort det värsta (tänkte använda barkspade) eller bör det vara "väldigt rent"?
  3. I monteringsanvisningen till underlags- och ytpappen beskrivs att underlagspappen ska läggas vinkelrätt mot lutningen och ytpappen längs med lutningen. Är detta för att slippa att skarvarna kommer på samma ställe? Känns som att det är vettigare att lägga det vinkelrätt mot lutningen så att överlappen skyddar vattentransporten om ni förstår vad jag menar.
  4. Är det oklokt att återanvända all plåt? Tänkte göra rent och eventuellt lacka om (med vad?).
  5. Sist men inte minst: hur lång tid kan man räkna med att proceduren tar?

2. Skulle säga helt rent, annars kommer det ligga o gnaga hål skulle jag tro.

Det låter vettigt, Patrik.

Har nu börjat fundera på om jag inte ska låta befintlig papp sitta och lägga på både ny underlags- och ytpapp ovanpå.... Fixa bubblor och ojämnheter först dock. Låter det korkat?

En firma la om mitt garagetak för ett tag sen. Det är ca 50m2 och det tog dom drygt en halv dag med montering av ny plåt överallt.
Den gamla pappen ligger kvar under och stora bulor är bortskurna.

Lade de ny underlagspapp eller bara ytpapp?

Jag la om garage taket förra året, samma lutning som du har med en ränna i bakkant(55m2) det jag gjorde vara att tvätta taket ordentligt (borste,mögel/algrengöring) skära upp blåsor och liknade! Lagade i alla ojämnheter Med tak tjära, slet bort plåten,la ytpapp, tillbaks med plåtarna, klart!! ;)

Glömde skriva att jag kompletterade med ny plåt då en del var väldigt slitna! Finns billigt på byggmax el bauhouse! ;)

De ända du behöver göra är att skära bort blåsorna o på med nya pappen. Underlagspapp behöver du alltså inte. Inte heller tvätta taket utan bara borsta av de.

PS. Jobbar som takläggare..

Som en glad amatör så kändes det rätt att tvätta bort skit mm, ;)

Glöm inte att man behöver montera ny fotplåt så pappen fäster ordentligtm

Finns ingen anledning att byta fotplåten om den befintliga sitter som den ska.

eddie_bergh skrev:
Finns ingen anledning att byta fotplåten om den befintliga sitter som den ska.
För att få pappen att fästa ordentligt bör den byttas jag jobbar väldigt mycket med pappläggare och dom byter jämnt fotplåt så fästa ordentligt.

Ok de har jag aldrig varit med om sålänge den sitter som den ska. Jag skulle mer tro dom gör de i många fall för pengarna. Men vill man ha ny fotplåt kan man sätta den ovanpå ben befintliga o haka i den i nederkant o skruva med montageskruv uppe i. Minst 4 cm in från utkanten o i sicksack 15cm cc..

eddie_bergh skrev:
Ok de har jag aldrig varit med om sålänge den sitter som den ska. Jag skulle mer tro dom gör de i många fall för pengarna. Men vill man ha ny fotplåt kan man sätta den ovanpå ben befintliga o haka i den i nederkant o skruva med montageskruv uppe i. Minst 4 cm in från utkanten o i sicksack 15cm cc..

Ofta när pappen är 30-40 år så börjar den resa sej och släppa vid fotplåten. Då får man antingen skära rent den gamla vilket tar tid och inte jämt blir bra eller bara skruva på en ny ovanpå.

Om den har släppt från fotplåten så de bular upp skär man ett V o sedan trycker den nya plåten med 15cm cc skruvning ner de utan problem.

Men vet du bättre än en som jobbar dagligen med de så ska jag inte säga emot dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.