3 376 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Öka lutningsgrad på yttertak genom nya och högre takstolar
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
Jag har ett yttertak som vars lutningsgrad är inte så brant som man skulle önska, vilket yttrar sig i blandad annat i att avrinning och snösmält inte fungerar så himla bra och att det finns nästan obefintligt utrymme på vinden för att förvara något.
Jag står inför byte av takpannor och papp inom ett par tre år och min fråga är om att byta takstolarna samtidigt som detta, för att öka lutningsgraden och få mer utrymme på vinden.
Att byta takstolar till en annan dimension, behövs bygglov? Finns det regler som reglerar min/max lutning? Nånstans går ju en gräns av vad som skulle klassas som ett taklyft antar jag och jag sticker inte under stolen om att det skulle vara mycket trevligt att gå vindsutrymme som jag kan använda (till och med inreda på sikt).
Huset byggdes som fritidshus men har omvandlats till permanent boende genom 60 år. Huset har 2 olika taknivåer, som diffar på ca 10 cm.
Jag står inför byte av takpannor och papp inom ett par tre år och min fråga är om att byta takstolarna samtidigt som detta, för att öka lutningsgraden och få mer utrymme på vinden.
Att byta takstolar till en annan dimension, behövs bygglov? Finns det regler som reglerar min/max lutning? Nånstans går ju en gräns av vad som skulle klassas som ett taklyft antar jag och jag sticker inte under stolen om att det skulle vara mycket trevligt att gå vindsutrymme som jag kan använda (till och med inreda på sikt).
Huset byggdes som fritidshus men har omvandlats till permanent boende genom 60 år. Huset har 2 olika taknivåer, som diffar på ca 10 cm.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Minsta lutning för att lägga betong pannor är 14 grader.
Om du bygger om så mycket att du får bättre plats måste du nog ha bygglov, åtminstone om det finns en detaljplan. skiljer det bara lite kan det vara att det räcker med en anmälan om ändring i bärande konstruktion.andypandy72 skrev:
Fråga kommunen!
Klicka här för att svara