Hej.
Jag har byggt rejält bullerplank runt tomten i tryckimpregnerat. Sedan kom jag på att jag ville göra ena hörnet av planket till en bod med en skjutport ut. Där tänkte jag ställe släpet. Gräsklippare etc. Bra grej helt enkelt. Skjutporten blir ett stycke a 2m*4m tryckimpregnerat. Det kommer nog väga en del?! Har ni förslag på utformning av denna port?

Jag har tänkt mig ett skelett av tex 45*95 reglar i ram plus en extra som spikläkt i mitten liggande och så någon sorts snedslå. Kanske bättre att välja 45/145 överst där rullarna ansluter och all vikt bärs upp. Och nöja sig med 45/70 till spikreglarna.

Öppningen till porten är 380cm mellan 95/95 stolp. Tänkte mig 45/145 regel där som skenan fäster i varje meter. Räcker det?

Taket enkelt plåttak. Ca 4*7m 45/145 cc 1500 (stolpar cc 1500) och spikreglar/läkt cc 60 45/45? Lr 45/70.

Ska man lägga masonit eller liknande under taket för att slippa kondensdropp?

Är det inte enklare att svetsa en ram i fyrkantsprofil och ha plåt som klädsel på porten.
Tror den kommer att väga mindre för dig då.
Alt. klä fyrkantsprofil med tunna brädor av tryckt virke.

Jag tror du har helt rätt tyvärr passar det inte i övrigt. Fick tips av bygghandeln att lägga en byggplast under plåten för att läsa kondens problemet.

Jag brukar bygga skjutportar med bara två längsgående reglar en överst och en en bit från nederkant tex 45x120.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.