Jag ska lägga ett nytt plåttak med stilpannan plåt.
Sonen skulle vara snäll och spika upp ströläkten då jag jobbade, problemet är att han spikat läkten cc 60 men inte i en enda takstol. Vilket tillverkaren vill att man skall göra.
Frågan är då:
1: låta allt sitta kvar och lägga bärläkt och plåt och hoppas taket sitter kvar i höststormarna.
2: Riva upp all läkt och spika i takstolarna samt 1 läkt emellan samt asfalt laga hålen som blir.
3: Låta läkten som är felspikad sitta kvar och spika i nya i takstolarna??
Hjälp önskas snarast.

Jag skulle nog valt alt 3. eller alt 2, vilket som nu ter sig enklast.

Att bara låta plåtsjoken vara förankrade i råsponten låter lite riskabelt.

Alt 3 enklast och snabbast!

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Får bli att läkten som är felspikad blir kvar och jag får spika nya där det går i takstolarna. Kommer ju se jävligt mysko ut med 300 ströläkt för lite plåttak och grannarna kommer väl att ta fram den vita tröjan med jättelånga ärmar man knyter baktill men så får det bli. Inte kul att riva upp befintlig läkt med alla hål det kommer att medföra samt att man riskerar att riva hål i pappen när man använder kofoten och bänder loss läkten.
Jaja tanken av sonen var ju fin men det blev fel när man inte läser på hur man skall göra.

medic skrev:
...Inte kul att riva upp befintlig läkt med alla hål det kommer att medföra samt att man riskerar att riva hål i pappen när man använder kofoten och bänder loss läkten...
Men vänta nu!
Ströläkten sitter väl bara med en spik i varje ända för att hållas på plats tills bärläkten kommer på plats.
Så så många spikhål borde det inte bli.
Och en bit board eller plywood under kofoten skyddar pappen.

Lämpligt jobb för sonen :)

Regnar som fasen här i Falun, men jag ska kolla hur han har spikat läkten när det slutat. Är mest rädd för att det blir massa hål i pappen.

Har kollat nu, och grabben har varit ordentlig för en gångs skull. Han har spikat varje ströläkt med 6 st spik. Det positiva var att i och med att det bara sitter i råsponten så gick det att dra loss det med händerna. Men det blir ju en jävla massa hål att täta med asfalt lim.

Det är kanske dags att plocka fram monteringsanvisningen, och ge grabben noggranna instruktioner för det fortsatta arbetet. Inte så bra att han gissar sig fram.

Så här står det i Benders, dina Stilpannan kan ha lite andra anvisningar:
BÖRJA MED STRÖLÄKT
Ströläkten läggs lodrätt från takfot till nock, rekommenderad
dimension 25 x 38 mm (± 2 mm). Spika en
ströläkt på varje takstol, lägg sedan en ströläkt mellan
dessa. Rekommenderat max avstånd för ströläkt är 600
mm cc (centrum till centrum), se bild 2. Fäst enbart
ändarna på läkten först.
Resten spikar du tillsammans
med bärläkten, se bild 2. Yttersta ströläkten spikas ca
100 mm från vindskivans inre kant, se bild 2.

Meningen var inte att han skulle göra ngt på taket utan det var ett eget initiativ, fint tänkt men blev tyvärr lite fel och medförde lite extra jobb.
Han har nu ett byggstopp på taket tills felet är åtgärdat, och som du säger fått klara tydliga instruktioner om vad som skall göras och hur.
Tack alla för hjälpen, man får lite panik när det blir fel med ngt som man själv inte är haj på.

Var stolt över sonen !!
Han försökte ju i alla fall hjälpa dig även att han inte blev ombedd att göra det. :D
Alla gör vi fel i början och det är det vi lär oss på.;)

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Finns det inte bitumenfog på tub till fogspruta? Borde vara enkelt att applicera med.

En enlitersburk med asfaltklister och en billig pensel är väl enkelt nog :)

Det hade inte räckt att bara kröka spikarna på råspontens insida då? Eller var det inte så långa spik kanske?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.