Hej!
Jag undrar om det finns något smart sätt att åtgärda när takpannorna glidit ner så att det nästan blir en glipa mellan nockpannan och takpannan? De ligger just nu kant i kant och om det blåser samtidigt som det regnar antar jag att det kan regna in rätt mycket.
Enklast skulle vara att byta ut till större nockpannor men det verkar bara finnas en storlek?
Kan jag använda nockband eller nock/valmtätning eller är de till för andra saker?

Jag är helt novis på detta men har just nu en skylift för målning av vindskivor och upptäckte problemet och tänkte om jag snabbt kan fixa det själv istället för att byta hela taket om några år.

Tusen tack för lite hjälp och respons!
Lotta

Första åtgärden bör väl vara att undersöka varför de glider ned. Pannorna skall ju hänga på läkt. Antingen har läkten lossnat (röta?), eller så har pannorna av någon anledning hoppat av läkten. Man skulle även kunna tänka sig att läkten monterats fel från början.

Tack snälla för hjälpen!
Ska försöka skruva fast de översta raderna och dessutom lägga nockband.
Hoppas taket klarar sig i tio år till! :)

En liten fråga till!
Behöver jag tvätta av mina smutsiga, gamla betongpannor med något specialmedel för att få nockbandet att fästa ordentligt? För den är väl självklistrande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.