17 545 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Vilket plåttak är bäst att lägga själv?
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Skall fräscha upp taket på 1 plans villa med källare och sadeltak. (Menar det vanliga i ca 45g lutning på båda sidor). Ca 120kvm. Gillar att lära mig nya saker och donat mkt sedan jag var liten. Så känner ingen fara med att lägga plåttak själv. Har inte tänkt mig TP profil eller Pannprofil utan något mera klassikt å stiligt. Som bandplåt eller något modernare "klick-plåt".
Kommer att ha en medhjälpare. Annars blir det nog för knepigt med att handha allt.
Finns det att hyra falsmaskin som falsar ihop plåten på taket? Eller ett sådant modernt falsverktyg som falsar ca 40cm i taket och har långa hävarmar?
Finns många varianter på de nya klick-fals plåtarna. Men knepigt å se priser per kvm. Så om någon vet dessa mottar jag gärna den informationen.
Har sökt i forumet men är lite äldre trådar å de nya klick-plåten verkar kommit väldigt nyligen.
Tack på förhand!
/Numera en Öläning
Kommer att ha en medhjälpare. Annars blir det nog för knepigt med att handha allt.
Finns det att hyra falsmaskin som falsar ihop plåten på taket? Eller ett sådant modernt falsverktyg som falsar ca 40cm i taket och har långa hävarmar?
Finns många varianter på de nya klick-fals plåtarna. Men knepigt å se priser per kvm. Så om någon vet dessa mottar jag gärna den informationen.
Har sökt i forumet men är lite äldre trådar å de nya klick-plåten verkar kommit väldigt nyligen.
Tack på förhand!
/Numera en Öläning
Vi köpte och har själva lagt Rediviva i färgen Aluzink från Johanssons Plåt och är mycket nöjda. Ungefär 140 kvm men lite mindre lutning än ert tak.
Jag kommer inte ihåg kvadratmeterpriset men har för mig att den var ca 150 kr/kvm för fyra år sedan. Fick dock priser på det dubbla från andra leverantörer av liknande modeller så det lönar sig att ringa runt. Se bara till att de är av jämförbar kvalitet då det kan variera. Det tillkommer dock en hel del kostnader för beslag, hängrännor, stuprör o s v. Priset blev högre än ett "tegeltak" men långt under vad en bantäckning eller "riktigt" falsat tak skulle ha landat på.
Det var också mycket enkelt att lägga även om man bör vara två. Har man bara mätt ordentligt är det bara lyfta upp och lägga plåt efter plåt genom att skruva fast och klicka ihop - ett rent nöje som går snabbt. Takytor utan genomföringar och ränndalar går extremt snabbt att lägga. Ränndalar kan dock ta tid om man gör det själv och de två vi har tog en dag per ränndal. Däremot bör man ta hjälp av en utbildad plåtslagare för alla genomföringar så att de blir korrekta. Vi anlitade en lokal plåtslagare för inklädning av skorsten, taklucka och avluftning och skulle tro att det kostade ca 10 000 kr.
Tänk också på att skaffa ordentliga snörasskydd där det behövs för snön glider lätt ned från taket. Det kan också behövas dubbla snörasskydd om det är stora ytor.
Så här några år senare är vi fortfarande mycket nöjda!
/Krille
Jag kommer inte ihåg kvadratmeterpriset men har för mig att den var ca 150 kr/kvm för fyra år sedan. Fick dock priser på det dubbla från andra leverantörer av liknande modeller så det lönar sig att ringa runt. Se bara till att de är av jämförbar kvalitet då det kan variera. Det tillkommer dock en hel del kostnader för beslag, hängrännor, stuprör o s v. Priset blev högre än ett "tegeltak" men långt under vad en bantäckning eller "riktigt" falsat tak skulle ha landat på.
Det var också mycket enkelt att lägga även om man bör vara två. Har man bara mätt ordentligt är det bara lyfta upp och lägga plåt efter plåt genom att skruva fast och klicka ihop - ett rent nöje som går snabbt. Takytor utan genomföringar och ränndalar går extremt snabbt att lägga. Ränndalar kan dock ta tid om man gör det själv och de två vi har tog en dag per ränndal. Däremot bör man ta hjälp av en utbildad plåtslagare för alla genomföringar så att de blir korrekta. Vi anlitade en lokal plåtslagare för inklädning av skorsten, taklucka och avluftning och skulle tro att det kostade ca 10 000 kr.
Tänk också på att skaffa ordentliga snörasskydd där det behövs för snön glider lätt ned från taket. Det kan också behövas dubbla snörasskydd om det är stora ytor.
Så här några år senare är vi fortfarande mycket nöjda!
/Krille
Har precis idag lagt en beställning på Lindab SRP25 plus matchande takavvattning, landade på runt 250kr/kvm ink allt och frakt till tomten.
Fördelen som jag ser det med klickfals-taken, förutom att de är så mycket snyggare så är de är så mycket smalare än TRP-plåten...vilket gör att de är smidiga att hantera och inte så tunga.
Fick också två olika offerter på Plannja Trend, men de var 25-40% dyrare än Lindab ungefär.
Lindabs profil är 500mm bred, Plannja har 475mm och 275mm.
Just det ja...jag har förstått det som att klickfalstaken är lite bökiga om man har genomförningar i taket...men om man inte har det så är det busenkelt...
Fördelen som jag ser det med klickfals-taken, förutom att de är så mycket snyggare så är de är så mycket smalare än TRP-plåten...vilket gör att de är smidiga att hantera och inte så tunga.
Fick också två olika offerter på Plannja Trend, men de var 25-40% dyrare än Lindab ungefär.
Lindabs profil är 500mm bred, Plannja har 475mm och 275mm.
Just det ja...jag har förstått det som att klickfalstaken är lite bökiga om man har genomförningar i taket...men om man inte har det så är det busenkelt...
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Medlem
· Stockholmslän
· 118 inlägg
Tacksam för input. Absolut. När ni säger att priserna varierar så kraftigt, är det på samma produkt med samma tillverkare eller jmf med likartade produkter och tillverkare??? Ger de annars samma garantier? Gäller garantier kanske bara om fackman monterar produkterna???
God em allesammans!
God em allesammans!
Min uppfattning är att marknaden är en "djungel" och att både priserna och produkternas kvalitet varierar mycket.PeterNacka skrev:
Jag vände mig t ex både direkt till tillverkaren av en modell (som jag inte valde) och även till återförsäljaren. Tillverkaren lämnade garanti även om jag monterade själv men återförsäljaren krävde att en fackman monterade för att garantin från tillverkaren skulle gälla. Dessutom lämnade återförsäljaren ett pris som var 30% högre än tillverkarens egen officiella prislista.
Vissa modeller har kravet att du ska montera på läkt medan vissa kan monteras direkt på rote med takpapp. Detta trots att det kan vara exakt samma kvalitet på plåten och mått på falsen. Jag köpte en modell som monteras direkt på rotet vilket snabbade upp själva läggningen av taket.
Så det gäller att undersöka ordentligt.
Lycka till!
/Krille
Klicka här för att svara