Vi håller på att bygga in ett före detta uterum som inte har varit uppvärmt. Dock har uterummet varit isolerat, plastat, och med betongpannor på taket. Nu ska detta bli vardagsrum istället genom att stoppa dit nya fönster och golvvärme. När jag rev ner innertaket hittade jag lite missfärgningar på en balk som ligger över fönstren, samt att underliggaren på en takstol var skadad. Spännvidden på takstolarna är 4 meter med vikesdimension 150X50. Nu är det ca 1 cm virke i underliggaren som jag har pillat bort med en kniv. Det som nu är kvar i takstolen känns ganska friskt, men det är svårt att komma åt helt innanför spikblecket.
Några alternativ på åtgärd:
1. Låt takstolen vara. Glesa och sätt gips.
2. Byt ut underliggaren.
3. Förstärk takstolen på något sätt. Hur?
Hur hade ni gjort? Takstolen ser i övrigt frisk ut.
Jag tror inte missfärgningen på balken är något att oroa sig över, eller är det någon annan med erfarenhet som tror något annat?
Underliggaren inzoomad:
Underliggaren underifrån (det bör vara ca 4 cm kvar på bredden på det smalaste stället):
Några alternativ på åtgärd:
1. Låt takstolen vara. Glesa och sätt gips.
2. Byt ut underliggaren.
3. Förstärk takstolen på något sätt. Hur?
Hur hade ni gjort? Takstolen ser i övrigt frisk ut.
Jag tror inte missfärgningen på balken är något att oroa sig över, eller är det någon annan med erfarenhet som tror något annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underliggaren inzoomad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underliggaren underifrån (det bör vara ca 4 cm kvar på bredden på det smalaste stället):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog inte så stor fara för takstolen (OBS min amatörmässiga bedömning),
men ni får nog stoppa läckan i yttertaket.
Jag tycker nämligen att det syns att vattnet kommit in genom råsponten, och takstolens högben har blivit missfärgat med svartmögel.
Och hur är det med hammarbandet (balken i ovankant av fönsterväggen)?
Den ser också lite påverkad ut. (Det är väl inte ett svampangrepp?)
I din situation skulle jag låtit en byggkunnig titta på skadan på plats.
men ni får nog stoppa läckan i yttertaket.
Jag tycker nämligen att det syns att vattnet kommit in genom råsponten, och takstolens högben har blivit missfärgat med svartmögel.
Och hur är det med hammarbandet (balken i ovankant av fönsterväggen)?
Den ser också lite påverkad ut. (Det är väl inte ett svampangrepp?)
I din situation skulle jag låtit en byggkunnig titta på skadan på plats.
Hela taket är omlagt för cirka tre år sedan, så nu ska det vara tätt. Jag hittade diverse rester från djur i isoleringen som låg mot råspont och takstol. Vet inte om detta har något med det hela att göra. Hammarbandet tror jag endast är ytligt påverkat då det ser i stort sätt nytt ut på ovansidan och undersidan.
Vad menar du med "byggkunnig": byggare, besiktningsman, eller någon annan?
Vad menar du med "byggkunnig": byggare, besiktningsman, eller någon annan?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med byggkunnig menar jag någon som är van att bedöma sådana här skador och deras eventuella följder.
Kanske främst en erfaren snickare, som har öga för dimensionering och träets kvalitet.
Behöver alltså inte vara en ackrediterad besiktningsman, utan hellre någon med gedigen erfarenhet av träkonstruktioner i praktiken.
Men jag tror att det är väsentligt att byggnadsdelarna inspekteras på plats innan du bygger in dem.
Annars kan det ju bli ett (Huh!!!) dolt fel
Kanske främst en erfaren snickare, som har öga för dimensionering och träets kvalitet.
Behöver alltså inte vara en ackrediterad besiktningsman, utan hellre någon med gedigen erfarenhet av träkonstruktioner i praktiken.
Men jag tror att det är väsentligt att byggnadsdelarna inspekteras på plats innan du bygger in dem.
Annars kan det ju bli ett (Huh!!!) dolt fel
Tack KnockOnWood (passande namn för detta ämne…
. Jag ska nog göra så. Alternativt byta ut hammarbandet och underliggaren. Då borde det vara lugnt.
Trät känns faktiskt ganska bra i det som finns kvar. Jag får en känsla av att kvaliteten på virket inte var den bästa från början i den här delen av underliggaren - trät känns benäget att spricka/flisa iväg.
Trät känns faktiskt ganska bra i det som finns kvar. Jag får en känsla av att kvaliteten på virket inte var den bästa från början i den här delen av underliggaren - trät känns benäget att spricka/flisa iväg.
Klicka här för att svara
