S
Yrrol skrev:
Räknade lite nu på pannor / takets bredd. Mattematiskt så kommer sista pannan ligga 9cm utanför.

Det är kapning som gäller då antar jag, även för nockpannan fast dom ser anpassningsbara ut så borde gå att skjuta ihop dom mer.

att tegel hamnar lite utanför på något ställe gör väl inget för man trixartill vindskivor som döljer allt sen ändå?
pannor höjd mässigt fixar du med avstånd på läkten. finns ju ett max och minsta mått på avstånden på läkten.
det enda som skall behövas skära pannor är bredden. aldrig på längden, ser inte snyggt ut och försämrar funktion

Y
Ja nej höjden är okej. Det var på bredden. Nu när jag lagt nästan allt upptäckte jag att det var inte att 9cm skulle kapasbort, det visade sig vara att pannans totala bredd skulle vara 9cm.
Besviken på att dom inte verkar kontrollera pannorna före leverans, många hade fel och fick skrotas.
- men det är kul att se det nya taket ta form. =)

Tackar för svaren sålänge

Yrrol skrev:
Nu när jag lagt nästan allt upptäckte jag att det var inte att 9cm skulle kapasbort, det visade sig vara att pannans totala bredd skulle vara 9cm.
Man lägger alltid ut en provrad längst ner för att ha chansen att kompensera bredden med att ev kapa första pannan lite.

Yrrol skrev:
Besviken på att dom inte verkar kontrollera pannorna före leverans, många hade fel och fick skrotas.
Man räknar alltid med en viss procent svinn på pannor, det anges i köpevillkoren oftast.

S
Yrrol skrev:
Ja nej höjden är okej. Det var på bredden. Nu när jag lagt nästan allt upptäckte jag att det var inte att 9cm skulle kapasbort, det visade sig vara att pannans totala bredd skulle vara 9cm.
- men det är kul att se det nya taket ta form. =)

Tackar för svaren sålänge
alla pannor som fabrikationsfel skickar jag tillbaka.
glöm inte ha några pannor extra ifall några går sönder. brukar lägga några som reserv på vinden.

Det finns halvpannor också så man får alltid ihop det.

Y
Klurar lite på detta med nockpannorna. Hur ska jag lyckas gåupp och montera dessa på normalast vis.

Går ni upp på ett ställe och sen vandrar runt på nocken med risk att trillaner eller att trampa sönder översta raden vid nocken. Eller skjuter ni upp några lagda pannor, gårupp och lägget dom nockpannor ni når därifrån, gårner och gör samma sak intill om och om igen?

Kan iofs lägga stegen ovanpå men känns tråkigt att riskera skada ytskiktet på pannorna.

Har inte hittat någon youtubefilm som visar folk som lägger nockpannor

Du kan ju gå på pannorna. Om inte taket är för brant. Då får du väl skjuta upp pannor och gå på läkten och sen gå/krypa på nocken.
Glöm inte att spika/skruva nockpannorna

S
Yrrol skrev:
Klurar lite på detta med nockpannorna. Hur ska jag lyckas gåupp och montera dessa på normalast vis.

Går ni upp på ett ställe och sen vandrar runt på nocken med risk att trillaner eller att trampa sönder översta raden vid nocken. Eller skjuter ni upp några lagda pannor, gårupp och lägget dom nockpannor ni når därifrån, gårner och gör samma sak intill om och om igen?

Kan iofs lägga stegen ovanpå men känns tråkigt att riskera skada ytskiktet på pannorna.

Har inte hittat någon youtubefilm som visar folk som lägger nockpannor
nomalt håller ju pannorna att gå på. ibland går dom lättare sönder när man går med "skyddsskor"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.