Huset är från 1910 med kallvind isolerad med lite torv. Jag har medvetet låtit bli att tilläggsisolera och eldar lite för kråkorna för att inte få problem med fukt. Jag tycker dock att det är lite väl mycket frost där uppe ibland ändå. Huset har givetvis ingen diffusionsspärr men de flesta rum på övervåningen har numera gipstak. Hur mycket fukt gipset släpper igenom har jag ingen aning om men gissningsvis är det mindre än vad alla små springor gör.
Så jag tänkte mig täta alla håligheter där "inomhusluft" kan ta sig upp på vinden via rörgenomföringar mm... I vinkeln mellan tak och vägg tänkte jag också täta med något innan jag sätter lister. Tar jag mjukfog lär det gå åt kopiösa mängder. Kanske bättre med någon form av åldersbeständig tejp?
Tips?
Så jag tänkte mig täta alla håligheter där "inomhusluft" kan ta sig upp på vinden via rörgenomföringar mm... I vinkeln mellan tak och vägg tänkte jag också täta med något innan jag sätter lister. Tar jag mjukfog lär det gå åt kopiösa mängder. Kanske bättre med någon form av åldersbeständig tejp?
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dreva, dreva, dreva.
Gärna med lindrev, men det går med glasfiberisolering också, (det är bara oändligt mycket tristare att jobba med - andningsskydd, skyddsglasögon och skyddskläder, samt sanering av rummen efteråt).
Glöm sån't där modernt skit som mjukfog. Det bara spricker efter ett tag ändå.
Gärna med lindrev, men det går med glasfiberisolering också, (det är bara oändligt mycket tristare att jobba med - andningsskydd, skyddsglasögon och skyddskläder, samt sanering av rummen efteråt).
Glöm sån't där modernt skit som mjukfog. Det bara spricker efter ett tag ändå.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag tänker mig att det blir tätare med tejp eller mjukfog än att dreva, eller? Fast det kanske inte spelar någon större roll då jag ändå inte har diffusionsspärr. Det gäller väl att bara hindra de stora massorna luft från att röra sig gissar jag.
En korrekt utförd drevning tillåter ingen luft att passera, dvs det är lika tätt som tejp el mjukfog. Skillnaden är att drev är följsamt mot husets/materialens (trä) rörelser över året (årstidsberoende fuktinnehåll). Tejp som inte sitter perfekt tejpat mot ett för tejpens häftmassa/klister lämpligt underlag släpper med tiden. Likaså mjukfog klarar inte husets rörelser över året, utan spricker el släpper. (I vart fall mjukfog för inomhusbruk [vattenbaserad]. Det finns ju mjukfog för utomhusbruk [oljebaserad] som ska klara större rörelser, men den tycker jag är extremt kladdig och besvärlig att jobba med.)
Jag har själv en gammal kåk, och har prövat alla metoderna. Resultatet => drev är överlägset bäst och hållbart över tid. (Vilket iofs inte hindrar att jag använder mjukfog också, men bara där det är så små springor att drevning inte fungerar. Det viktigaste med mjukfog är att se till att den tränger in och fyller upp så mycket som möjligt av utrymmet. Då fungerar den bättre/spricker inte lika lätt.)
Sedan, precis som du själv konstaterat, ingen plast i ett gammalt hus gör att det är lufttransport som ska stoppas. Fukt vandrar igenom vägg- och golvmaterialen i gamla hus, så att använda fukttäta material i springor är meningslöst ur den aspekten.
Jag har själv en gammal kåk, och har prövat alla metoderna. Resultatet => drev är överlägset bäst och hållbart över tid. (Vilket iofs inte hindrar att jag använder mjukfog också, men bara där det är så små springor att drevning inte fungerar. Det viktigaste med mjukfog är att se till att den tränger in och fyller upp så mycket som möjligt av utrymmet. Då fungerar den bättre/spricker inte lika lätt.)
Sedan, precis som du själv konstaterat, ingen plast i ett gammalt hus gör att det är lufttransport som ska stoppas. Fukt vandrar igenom vägg- och golvmaterialen i gamla hus, så att använda fukttäta material i springor är meningslöst ur den aspekten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden