har en liten farstukvist med kuverttak, varmbonat ca 10m2.

ligger endast underlagspapp på råspont i dagsläget och jag har tänkt lägga tp20 för falsat blir alldeles för dyrt i dagsläget, tänkte först lägga falsat men.... plånboken skriker ständigt...

då jag vill hålla bygghöjden låg pga av fönster får ingen spik/ströläkt plats..

vad är risken med att lägga tp20 direkt på underlagspappen?

otillräcklig ventilation?
risk för läckage vid skruvar?
annat?

Ja ev. vatten som kommer in från ovansidan stannar ju på dalen, som ligger dikt an pappen, samt sämre ventilering.
Sen ska ju reglarna/takstolarna sitta på rätt c/c så du kan skruva fast det riktigt, har man läkt så spelar ju inte det någon roll.
Sen ska underlagspapp inte sitta oskyddad i mer än några månader, sen börjar den försämras.
Du har inte råd att lägga ytpapp då? Vet iofs inte vad det kostar kontra tp20...

stannar på dalen?

lutningen ska ju självklart vara åt rätt håll, så kommer det in vatten under plåten ska det kunna rinna på pappen ut till takfoten.
men sämre ventilering? det köper jag inte riktigt... om man tänker sig falsat eller "fejk"falsat så ligger väl den dikt an mot underlagspappen? då finns ingen som helst ventilering?

om det är okej att lägga nån sorts falsat-look direkt på borde det vara okej med tp20 tycker jag?

sedan är det självklart det med skruvhålen... det är rätt korta plåtar, så jag kanske kan skippa skruvar mitt på taket, dvs endast i plåtens början och slut... då täcks skruvarna även av nockplåten...

Förborra skruvhålen, mata hålet fullt med silikon eller takklister så fungerar det okej, men bara okej!

• Gilla
Kaanntt
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Du gjorde redan en tråd om detta och fick svar på din fråga så förstår inte poängen med att starta en ny?!!

[länk]
ja jag minns att jag pratat om det men hittade inte tråden.

jag har väl även glömt bort vad de olika slutsatserna vart och har gått och filurat 1 år själv och kommit fram till att det borde gå bra att lägga direkt på underlagspappen.

hade glömt bort profilplåts svar att det var OK så bra att du länkade den!

ett äkta falsat tak, hur fästs det i själva underlaget?
är det någon tätmassa i falsen?

ventilationen blir ju noll på falsat och något bättre med tp20... borde vara en fördel.

enda nackdelen är ju skruvar egentligen...

Pagno skrev:
Förborra skruvhålen, mata hålet fullt med silikon eller takklister så fungerar det okej, men bara okej!
borde kunna göra på detta vis om jag sätter några skruvar mitt på taket så att säga...

camaro1969 skrev:
ett äkta falsat tak, hur fästs det i själva underlaget?
är det någon tätmassa i falsen?

ventilationen blir ju noll på falsat och något bättre med tp20... borde vara en fördel.
Ett riktigt falsat tak är så tätt så blir i princip inget vatten under och det är tätning i varje fals.
Tp20 behöver ventilation under då det inte håller helt tätt och det som läcker in ska då torkas ut.

okej, men hur fästs riktig falsad plåt i underlaget?

och hur är det med "fuskfalsat" ? det kanske skruvas dolt och täcks av nästa plåt osv. men det ligger ju dikt an underlaget= noll ventilation.

johan du som är plåtslagare, tror du jag kan kapa tp20 med biltemas tryckluftsnibbler som jag länkade ovan?

Riktig falsad plåt fästs dolt alltså inga synliga skruv och taket är tätt.

Fuskfalsat är riktig skit och inget jag går i närheten av och borde inte finnas på marknaden.

Du kan göra precis som du vill med din trp du har fått förklarat för dej vad reglerna säger men inget som tvingar dej å följa det.

Aldrig använt men den borde funka utan problem.

Jo jag förstår att infästningen är dolt i riktigt falsat, du får gärna förklara lite närmare hur?

Nja jag har inte fått förklarat vad reglerna säger, bara vad som är bästa lösningen enligt min tolkning?
Jag har svårt att tro en stor etablerad firma som profilplåt skulle säga det är okej om det bryter mot reglerna?

Men!
Jag har funderat lite mer... Hur klen strö och bärläkt kan man använda? Är det okej med 10mm strö och 20-22 mm bärläkt?

Man använder glidklammer somm man sätter på fallsen och sen lägger nästa plåt och sluter fallsen med fog i.
bild-8.4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ju få regler utan allt är ju rekommendationer. Profilplåt är en liten firma som vill sälja frågar man någon större firma som lindab eller plannja tror jag du får annat svar får du troligen på Profilplåt om du pratar med nån som kan och inte någon säljare.

Det finns ju 12 och 22 å det är okej sen finns det ju sån plåt läkt som nämndes i din tidigare tråd.

Tack för svar om infästning i falsat! Bilden uppskattades!

Sant, men att de skulle svara skriftligt via mail känns ändå som någon sanning bakom. Att säga det är okej via telefon väger inte särskilt tungt alls i mina ögon.

Läste lite om att man ska undvika för klen ströläkt eftersom skräp lätt fastnar osv, men kanske ändå bättre än ingen alls?

Då får jag gelt enkelt mäta vad som får plats, tänkte sedan klyva ur lämplig tjocklek ur 45x145 som jag har gott om..
Ytan är ju rätt liten så den mängden kan jag klyva till för hand:)

Fick f.ö låna en billig plåtnibbler av en bekant från clas ohlsson av liknande modell jag länkade till.
Ska provköras imorrn tänkte jag, men utlånaren sa att det bara va skit och rekommenderade vanlig manuell plåtsax.. Kan nibblern va så dålig alltså:/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.