K
Hej,

Har rivit gamla vävspända tak från 50 talet och skall regla ner samt gipsa dessa, bör jag sätta diffspärr eller ångbroms dikt planken+vika ner, innan jag reglar?

Vindsbjälklaget se ut enligt detta uppifrån och ner;
- 30mm spontad furuplank
- 120mm kutterspån
- Svart papp (vanlig, ej tjärad eller liknande)
- 18mm plank

Husets ytterväggar består av 200mm lättbetongblock och tjockputs in och utvändigt.
Huset är numera uppvärmt av Bergvärme.

Till följd av bristfällig självdragsventilation håller jag på att installera FTX i skrivande stund, och enligt FTX "regelboken/bibeln" skall jag ha så tätt hus som möjligt för att underlätta att få undertryck och säkerställa att det är uppvärmd luft som kommer in i huset och fuktvandring åt rätt håll.

Därav min tanke att nu när jag ändå gör om många av dom vävspända taken, att jag sätter en diffspärr, eller åtminståne en ångbroms för att minska ytan där undertrycket kan suga in ej kontrollerad luft.

Läst lite på forumet i liknande trådar, där folk menar att om man plastar en del, så kommer belastningen öka på annat håll. Men om man har som jag, att man har FTX och undertryck, så borde det ju inte sippra upp fuktig luft på vinden? framförallt koncentrerat på ej plastade delar?
Enligt min teori borde plasten hjälpa mer än den kan stjälpa?

Rätta mig om jag har fel. enligt tidplanen skall jag börja regla taken om 2 veckor, så än har jag tid på mig att lista ut som är rättast :)

K
I brist på svar så skriver jag av mig. :)
Eftersom jag har kutterspån och ingen modern ull så behöver jag inte diffusionsspärr.
Eftersom jag komemr ha forcerad till- och frånluft och därmed undertryck så behöver jag ingen ångbroms.

Det jag däremot behöver för att få bra effekt av FTX anläggningen är Konvektionsspärr/lufttätt, och i mitt fall har jag redan papp under kutterspånen. Jag skall dock se till att täta ordentligt runt rör etc som flyger upp på vinden.

I övrigt kommer taket gipsas och det blir ännu ett lager som lufttätar.

Så om ingen är av annan åsikt så bibehåller jag byggtekniken lika befintligt. Med undantaget för badrummet, den dagen jag gör om det.. Där kan det kanske vara befogat med Diffusionsspärr i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.