Har litet tak på 60kvm, hur lång tid tror ni det tar å byta pannor. Skall slänga gamla pannor å lägga nya. Kan tänka mig hyra bästa hjälpmedel som lift osv.

Alltså bara byte av pannor. Läkt å papp är fina. Tänker att det är lika prisvärt som att tvätta taket.

Det är gjort på en dag om det inte är för mycket skärningar

• Gilla
D09
  • Laddar…
Är du säker på att papp och läkt är fina?. Känns rätt dumt att ställa ställning, ta dit container, få tag på snickare, köpa in material mm. Utan att byta papp och läkt?. Oftast tar undertaket slut långt innan pannorna.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
spraya grön fri istället så är de helt rent nästa år och då köper du hagmans takpannefärg och rollar pannorna i rött eller svart. Jag rollade mitt med hagmans svarta takpannefärg på betongpannor, blev kanon.

tack för alla tips om att INTE byta pannor, ha ha... Men åter till frågan?

En dag låter ju grymt 👍

när du säger 60m2, hur räknar du då? Det låter som ett extremt litet hus. Huset kan inte vara mer än kanske 35-40m boyta isåfall.

Två man och två dagar skulle jag tycka om man inte ska jobba sent. Sen kan det ju va mer jobb om det är kupor som strular med kapning och så vidare.

Men varför inte byta pappen? Är det för att pannorna har fel färg?

Pappen är fin, strö å läkt likaså. Besiktat å enligt honom håller det 10-15 år till. Pannorna är jättefula, fel färg, och slitna.
Huset är 50kvm, med låg takvinkel. Uppskattningsvis 60-70kvm takyta.

Offert på taktvätt å målning är dyrare än att köpa nya pannor. Men då får jag ju jobba lite själv. Lyxar jag kan jag köpa glaserade pannor med för en liten extra summa

Ok, är det bara att byta pannorna (även om jag skulle bytt papp o läkt också) så borde ni om en av er lagt tak innan få det klart på en lång dag (08-22), om ni bara kan kasta ner pannorna och få en kranbil/lastbil att lyfta upp pannorna

mb77tyson skrev:
Lyxar jag kan jag köpa glaserade pannor med för en liten extra summa
Ska du bara bytta pannor (fast man ska bytt papp o läkt också) så måste du ju köpa samma pannor som du har så läkten stämmer.

• Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Det är en parameter jag inte ens reflekterat över. Därför älskar man ju detta forum.

Har pannor något montagemått eller liknande så jag kan jämföra när jag skall köpa?

Ja, det finns min/max läktavstånd. Är det betongpannor du ska eller tegel?

Det beror på vad jag kan ha nu då 😜

Y
Monier - Jönåker Protector 2.0
Taklutning:......Läktavstånd:
14-17..............320
18-21..............320-330
22-26..............320-345
>26.................320-370

Sidan 15, som även nämner deras andra modellers specifikationer.
http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/pdf/Monteringsanvisningar_SE/MATB_SWE_web.pdf

Finns i olika färger, lite blankare/halare.
Åtgång: 8,9 st/m² vid max läktavstånd.
~81kr kvadraten. (x 60 = 4860kr)
http://www.monier.se/takprodukter/betongpannor/joenaaker-protector-2-0.html

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.