D
Hej,

Min gruppcentral på övervåningen har kabelgenomföring upp på vinden. Om jag lyser med en stark ficklampa så kan jag se att det läcker ljus upp i vinden. På vinden finns viss tendens till vitmögel och jag tror det kommer av fuktig luft från bostaden, jag håller på att se över självdraget.

Frågan är. Hur tätar jag bäst och med vad? Det är ju relativt stora hål, fogskum?

Genomföring av kablar i vägg med synligt hål och tecken på vitmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan se så finns det kablar där (men det är svårt att avgöra på en bild) som inte får läggas i skum eller annan tätning. Även dragningen av dessa verkar bristfällig. Kanske läge att göra något åt det först?

Sedan finns det tätningsmassor (gummiliknande) som finns framtagna för just detta ändamål. Jag använde en hel del sådana när jag var elektriker på en industri för många år sedan. Fördelen med denna är också att den är fukttät så att du håller borta fukten, det gör du inte nödvändigtvis med fogskum där fukt kan vandra (beroende på vilket fogskum som används).

• Gilla
1
  • Laddar…
D
pacman42 skrev:
Vad jag kan se så finns det kablar där (men det är svårt att avgöra på en bild) som inte får läggas i skum eller annan tätning. Även dragningen av dessa verkar bristfällig. Kanske läge att göra något åt det först?

Sedan finns det tätningsmassor (gummiliknande) som finns framtagna för just detta ändamål. Jag använde en hel del sådana när jag var elektriker på en industri för många år sedan. Fördelen med denna är också att den är fukttät så att du håller borta fukten, det gör du inte nödvändigtvis med fogskum där fukt kan vandra (beroende på vilket fogskum som används).
Tack för svaret. Då vet jag vad jag ska fråga efter.

Det är 4 rör flexslang och en RKK, dessa är väl okej? Den tunna kabeln till höger är en gammal telefonledning som skall bort, och den halvtunna i mitten har jag inte funderat ut vad det är än, tror det är en 3G1,5 RKK till en trapplampa som installerats i efterhand.

Problemet med RKKn är ju också att den sitter där den sitter i efterhand. Men tätningsmassan är OK mot denna.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag skulle nog tryckt upp rejält med fogskum. Även om det teoretiskt kan vandra fukt genom skummet så är det nog inget problem i praktiken eftersom den knappast kommer att tillföras fukt som kan vandra upp till vinden. Troligen blir skummet tätare upp mot vinden än resten av isoleringen på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.