1 194 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Byter plåt på plant tak,luftsplat?Isolering med cutterspån
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Byter plåt på ett mindre tak från -50 talet. Taket är ett plant tak med 2-3 graders lutning och isolering är cutterspån.
När jag öppnade taket och plockade bort råsponten så ser träet friskt ut och ingen mögel eller fukt.
Planen är att lägga på ny råspont och låta cutterspånet vara kvar och inte göra någon luftspalt heller.
Plåtslagren vill att jag använder haloten steel från mataki då lutningen är så liten på taket.
Taket ska sen bandtäckas med plåt och uppe på plåten ska det sen byggas en altan/trädäck.
Om haloten steel står att den är ångtät och utrymmet bakom alltid måste vara ventilerat.
För min del betyda att fukten, som kommer inifrån, stannar i cutterspånet och torkar upp där?
Får jag en bättre konstruktion om jag bygger in en luftspalt?
Fukten som kommer utifrån ska ju inte gå igenom plåten eller?
Byter plåt på ett mindre tak från -50 talet. Taket är ett plant tak med 2-3 graders lutning och isolering är cutterspån.
När jag öppnade taket och plockade bort råsponten så ser träet friskt ut och ingen mögel eller fukt.
Planen är att lägga på ny råspont och låta cutterspånet vara kvar och inte göra någon luftspalt heller.
Plåtslagren vill att jag använder haloten steel från mataki då lutningen är så liten på taket.
Taket ska sen bandtäckas med plåt och uppe på plåten ska det sen byggas en altan/trädäck.
Om haloten steel står att den är ångtät och utrymmet bakom alltid måste vara ventilerat.
För min del betyda att fukten, som kommer inifrån, stannar i cutterspånet och torkar upp där?
Får jag en bättre konstruktion om jag bygger in en luftspalt?
Fukten som kommer utifrån ska ju inte gå igenom plåten eller?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De flesta takpapper är mer eller mindre ångtäta. Om du behåller kutterspånen och inte har någon ångtätning på dess undersida bör det fungera utan luftspalt. Det hade dock varit bättre om du behållit råsponten från 50-talet den var betydligt torrare än den nya som du kommer att lägga dit. Helst skall den nya råsponten ligga inomhus och torka några veckor innan den läggs.
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Tack för svaret, då bygger jag vidare. Måste lägga ny råspont då jag gör taket lite större.
Men som alltid vill man behålla det gamla virket för det är så mycket bättre än det nya man kan köpa.
Men som alltid vill man behålla det gamla virket för det är så mycket bättre än det nya man kan köpa.
Klicka här för att svara