852 läst · 4 svar
852 läst
4 svar
Ska jag byta tak?
Hej!
Jag har ett hus från 1978, taket har betongpannor. Vi går nu i tankarna att besiktiga taket för att se skicket på det.
Det är nu många som renoverar taket, tvätt och någon form av behandling för att få det att hålla fler år. Nu har vi pratat med försäkringsbolaget och om det gamla taket börjar läcka täcker ingen försäkring detta, och detta oavsett om det har besilktigats och renoverats.
Hur tänker ni, hade ni bytt ut det 40 år gamla taket oavsett besiktningsresultatet?
Har jag missat att tänka på någon aspekt i frågan?
Jag är väldigt velig i frågan om byte eller inte och önskar, som alltid, era ärliga och bra svar!!
Mvh Andreas
Jag har ett hus från 1978, taket har betongpannor. Vi går nu i tankarna att besiktiga taket för att se skicket på det.
Det är nu många som renoverar taket, tvätt och någon form av behandling för att få det att hålla fler år. Nu har vi pratat med försäkringsbolaget och om det gamla taket börjar läcka täcker ingen försäkring detta, och detta oavsett om det har besilktigats och renoverats.
Hur tänker ni, hade ni bytt ut det 40 år gamla taket oavsett besiktningsresultatet?
Har jag missat att tänka på någon aspekt i frågan?
Jag är väldigt velig i frågan om byte eller inte och önskar, som alltid, era ärliga och bra svar!!
Mvh Andreas
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 514 inlägg
Att måla taket gör knappast pappen bättre.
Är pappen ok så tvätta taket och skjut på bytet några år. Hoppa över den dyra målningen.
Är pappen ok så tvätta taket och skjut på bytet några år. Hoppa över den dyra målningen.
Mistänker att tanken är det samma för masonitskivirna vi har, det är underlaget skick som avgör mest. Är nog bra att alla delar av konstruktionen kollas.
Att strunta i den dyra målningen beror det på att målning och annan behandling, förutom tvätt, inte har någon egentlig effekt på pannans livslängd och hållbarhet?
Att strunta i den dyra målningen beror det på att målning och annan behandling, förutom tvätt, inte har någon egentlig effekt på pannans livslängd och hållbarhet?
Mitt betongtak från -74 med masonit ligger på tippen sen ett par år. Masoniten va som mariekex och pannorna såg inge kul ut. Nu ligger råspont och papp med nya pannor. Konstruktionen är jättekänslig redan när det är nytt, riktig sniklösning tycker jag.
Så länge det.inte läcker in ska det.inte.vara några problem egentligen.
Besikta taket, finns det fel åtgärda eller byt allt om ni dömmer ut det hela.
Tänk på att taket bör vara bytt innan det börjar tex läcka in för storskala
Besikta taket, finns det fel åtgärda eller byt allt om ni dömmer ut det hela.
Tänk på att taket bör vara bytt innan det börjar tex läcka in för storskala