Har idag betongpannor som ligger på läkt och tunn masonit - ingen spånt eller papp.

Har fått ett kostnadsförslag på att byta taket:

- Riving läkt och masonittak
- Råspånt, hela taket
- diffusionsduk
- nya slöyfer 25x48
- nya läkter 26x48
- Benders candor Betongpannor och Benders candor mörne sten,
- byter också ut den gamla skorstenen
- byggställning med i priset.

Taket är ca 10x6 meter.

Priset jag fått är 57 000:- efter rot.
Är detta rimligt?

• Ett orange enfamiljshus med svart tak och garage, omgivet av grönska och en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker de låter billigt, tagit in fler offerter ?

Ja, 2 andra och de ligger runt 90 000 - 100 000...

Så varför är han billigare? Vad kan jag förlora på att anlita denna byggare?

Jämför offerterna, ingår samma arbete och matriel?
Friskrivningar?
Ingår ställning?
Frakter?

Har jämfört offerterna.
Det som INTE ingår i denna billiga är:

- nya stuprör
- nya vindskivor (med plåtarbete)
- bortforsling av skräp
- borttagning av befintliga betongpannor

Ställning ingår. Inga friskrivningar, och citat "Vad gäller garantier så är det standard bygg garantier som gäller vi ger full garanti för utfört arbete"

Hmm, standard bygg garantier...

Vad skall jag ställa för frågor?

Kolla upp den här firman ordentligt innan du anlitar dem, referenser, ekonomi etc, nästan 50 k är enorm skillnad på så litet jobb,
svensk firma?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi bytte tak för ca fem år sedan, bara materialet gick på ca 50 000kr (om jag mins rätt), visserligen större tak och mer material.

Storlek 2*5,15*14,5 m (ca 2*75 m2)
Hängrännor 2*14,5 m
stuprör 2*3,2 m
hängrännekrokar XX st
stuprörsomsvep XX st
Takstege 2 rader (5 m + 4 m)
Stegkrokar (vid takfot) 2 par
Plattform 2 st (vid skorstenar)
Nock och Takfotsräcke 1-rör (till nocken) 15 m
Fågelband takfot 2*14,5 m
Fågelband nock 14,5 m
Strö & bärläckt
Komplett avloppsluftning (panna & genomföring) 1 st
Vindskiveplåt 4*5,15 m
Vindskivor 4*5,15 m
Undertakspapp
Takpannor Benders Palema Candor svart

Ovan nämnda lista lämnade jag in till några byggvaruhus som offertförfrågningar.
Jag satsade en del på taksäkerheten, nockrör längs hela nocken, taksteg till skorstenarna (kamin & imkanal), en takbrygga till vardera skorsten. Jag har köpt säkerhetssele som jag använder när jag är på taket. Candorpannorna är ganska glatta så det är lätt att halka på dom om man inte har taksteg.

Tänk på både din säkerhet och på skorstensfejarens säkerhet.

Jag har en släkting som skulle "ska bara" göra något enkelt på deras nylagda tak, han halkade till och trillade ner från taket (enplanshus), han bröt bla armen. Det är nu ca två år sedan, han har fortfarande ont i kroppen till-å-från, läkarna tror att det aldrig kommer att gå över.

KalleKe
Låter sjukt billigt

När vi bytte vårt tak, allt arbete själv med vänner. Fick låna ställning för 4 flak öl typ för 1 vecka runt hela huset, lånat lastbilar etc för att köra bort skräp. Komplett med hängrännor, vindskenor, stuprör och venthuv.

Allt material kosta typ 35-40tkr

Har fått bilder på hus de arbetat på. Bett att få besöka någon kund.
Men han är väldigt professionell och svarar "rätt" på alla frågor.

Arbetskostnaden är 26 622:- resten är material.

Firman är svensk, nyreggad. Dock har jag kollat upp gubbarna och de har arbetat 36 år i byggbranschen (egen utsago) och killen jag har kontakt med har en enskild firma reggad 1996.

"Inte här i närheten tyvärr ligger uppe i Fengersfors och i Norge.
Men där gjorde jag komplett takjobb och tilläggs isolerat dubbla 50mm ny klädning nya fönster och dörrar.
Men du betalar inte jobbet förrän det är färdigt å godkänt av dig så du riskerar ingenting,det ända som ska betalas är materialet när det är levererade."

• Informationstavla om ett byggnadssnickeriföretag med detaljer om läge, bransch, registreringsdatum och verksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland hittar man guldkornen.... Bara för att han är billig så behöver det inte vara något fel.

Jag har själv precis bytt tak. 83m2 plåttak. Offerten låg på 79.000:- efter ROT, valde dock att ta det på timme så vet inte exakt vad det gick loss på ännu. Plus att det blev några "extra" grejer....

Han var som mest 50.000kr billigare jämfört med 4 andra offerter. Dom övriga offerterna har legat mellan 110-130k efter ROT. Materialkostnaden typ samma, det som skiljer är arbetskostnaden. Den här killen är ung och har nyligen startat eget företag efter att ha jobbat som anställd ganska länge. Mycket trevlig och kunnig jämfört med vissa gamla rävar som varit och tittat på taket.

Det som ingick i min offert var:
Rivning av gamla taket inkl råspont.
Tilläggsisolering 120+45mm. Höjning av takstolar 120mm.
Ny råspont, papp, hängrännor, stuprör, vindskivor, plåtarbeten runt skorstenar, takplåt, läkt, etc etc etc.
Med andra ord, rubbet förutom bortforsling av material samt målning.

Mycket nöjd!

Varför har han inte med vindskivor, och inte heller borttagning av bef betongpannor.
Ej heller sophantering eller stuprör.
I detta ligger en hel del pengar, är det avtalat redan från början att du som kund ska ombesörja detta?
Borttagning av betongpannor, är det meningen att du ska ta ner dom själv från taket?
En entrepenad av liknande slag brukar oftast innebära att takfirman gör även allt detta.
Om dom andra firmorna har med detta i priset så är det ju inte jämförbart.
Och det är sällan som arbetskostnaden är mindre är materialkostnaden på ett tak.

JAG har valt bort dessa saker för att spara pengar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.