Hej

Har två lösningar som jag undrar om det är såhär man brukar göra.

Bild 1: Såhär har de gjort avslutet vid skorstenen, är det rätt? Nockpannan ligger över plåten. Logiskt sett borde nockpannan ligga under plåten på skorstenen? Nu är det ingen ventilerad nock så det lilla vattnet som kommer in där är kanske ingen fara. Men är det såhär man gör? Vid avslutningen av nockpannorna mot vindskivorna till så har de lagt pannorna under och sedan plåten över.

Bild 2 och 3: Här är avslutet vid takkupan där den går in mot taket. Här hade de lagt en tjock väv eller vad det är. Borde det inte vara plåt hela vägen in under pannan? Det är dock lite knölig vinkel här så svårt att få till en plåt riktigt bra.

• Takdetalj med nockpanna över röd plåt vid skorsten och takstegar på tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med tegelpannor och tyg vid skarv mot en brun ventilationsrör och plåtkant.
    Skapa konto
  • Närbild på takpannor med nockpanna ovanpå plåt vid skorsten, med en blå sko i bilden
    Skapa konto
Nockpanna över eller under plåt är valfritt.

Duken är också normal lösning som används när det är för dyrt eller svårt att fortsätta med plåten in under pannorna.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Ett fel jag ser är stegen till sotaren. Man får inte både flytta ett steg i höjd och sidledes. Utan antingen i sidledes eller höjdleds.

• Gilla
LarssonBygger och 1 till
  • Laddar…
Ser ju rätt ut, men vettefan om det är snyggt gjort. Jag hade inte accepterat, men jag är ju petigast i byn också haha!

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Ser ju rätt ut, men vettefan om det är snyggt gjort. Jag hade inte accepterat, men jag är ju petigast i byn också haha!
Hade det synts från marken hade jag aldrig godkänt det. Det här är på baksidan och där det är helt omöjligt att se från marken. Man måste klättra upp på taket för att se det och det gör att jag kan leva med det.

• Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Hade det synts från marken hade jag aldrig godkänt det. Det här är på baksidan och där det är helt omöjligt att se från marken. Man måste klättra upp på taket för att se det och det gör att jag kan leva med det.
Ändå slarvigt kan jag tycka, du kan väl alltid säga till? Du är ju kund och betalar en stor summa pengar..

Jag orkar inte bry mig mer faktiskt. Det får bli som det är nu:). Takvinkeln är väldigt brant där för vinkeln på taket bryts lite konstigt vid kupan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.