Hej,
Jag upptäckte i helgen läckage i garaget, det har läckt in vatten. Det är plåttak.
Jag gick upp på taket, hittar inget exakt något som tyder på läckage förutom plåtspikarna
Se bilder för mer information.
Har ni några tips? Hur ska man börja? Ska man börja med byta ut spikarna mot farmarskruv eller riva gipsen?
Finns det risk för mögel om man väntar typ en månad tills vädret blir bättre?
Jag upptäckte i helgen läckage i garaget, det har läckt in vatten. Det är plåttak.
Jag gick upp på taket, hittar inget exakt något som tyder på läckage förutom plåtspikarna
Se bilder för mer information.
Har ni några tips? Hur ska man börja? Ska man börja med byta ut spikarna mot farmarskruv eller riva gipsen?
Finns det risk för mögel om man väntar typ en månad tills vädret blir bättre?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Det är dålig lutning på taket , det rinner inte av riktigt , läckan är den vid väggen mot huset ,
har det blåst mycket så kan vatten förflytta sig och gå in mot huset med blåst .
Hur är avslut på takplåten under plåten på väggen mot huset
har det blåst mycket så kan vatten förflytta sig och gå in mot huset med blåst .
Hur är avslut på takplåten under plåten på väggen mot huset
Taket är med moderna metoder felmonterat. Förr satte man spiken på topparna för att läckage inte skulle göra nån skada. När då plåten rör sig i värme/kyla/storm kommer det att skava och göra hålet större och större och när väder och vid även toRkat ut gummipackningen så läcker det.
Numera sätter man dem i ränndalarna och ser till att det är tätt. Då rör det sig inte och därmed slits inte hålen. Dags att byta plåt alltså. Och samtidigt förbättra lutningen. Det senare behöver du bygglov för. Var det plåt från början eller är det egentligen avsett för papptak? Om du isåfall byter tillbaka till papptak enligt konstens alla regler funkar lutningen.
Numera sätter man dem i ränndalarna och ser till att det är tätt. Då rör det sig inte och därmed slits inte hålen. Dags att byta plåt alltså. Och samtidigt förbättra lutningen. Det senare behöver du bygglov för. Var det plåt från början eller är det egentligen avsett för papptak? Om du isåfall byter tillbaka till papptak enligt konstens alla regler funkar lutningen.
Klicka här för att svara