personstar

avstyvning menas?

3k läst  8 svar

1. T
    Medlem Nivå 7
    Denna takstol ska jag använda och låtit dem jag ska skaffa material ifrån räkna på den..
    avstyvning.jpg

Och har suttit och titta på den ett tag nu, och har ringat in nåt som jag fattar det är nåt slag av avstyvning?
    och vad menas med det?
    och nåt jag borde veta nåt om som kan ställa till det för mig i mitt bygg? t.ex ska jag ha tjockare vägg än 145 och ha 170 reglar plus 45.
    Nåt som borde tas bort?

och vad menas med kil 1 och 7?

Redigerat 7 maj 2015 21:59
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu är jag ute på lite djupt vatten, men

Med avstyvning menar de knäckavstyvning i ledden tvärs takstolens plan.
    Dvs i horisontell riktning för underramen och längs taksvallet för överramarna.
    Se här: http://www.stak.org/pdf/knackavstyvning.pdf
    Underramen styvas alltså normalt upp med takpanel i våningen under eller golvläggning ovanpå takstolens underram.

Kilarna är helt enkelt trekantiga träkilar i vinkeln mellan underram och överram.
    De borde varit utritade, men det verkar som de har ändrat konstruktionen genom att ersätta kilen med en extra spikplåt.

3. T
    Medlem Nivå 7
    aha. okej. men det är väl inget som är ivägen för mig? även om det bara blir förrådsdel så ska nog isolera övervåning/vinden ändå.

ja nu kom inte de med men i tvärsnitt nere till vänster stod det kil 1 och kil 7 t.ex

4. P
    Medlem Nivå 5
    Knäckavstyvningar är till för att hjälpa de lodrätta reglarna mellan överram och underram att inte knäckas ut i sidled när de belastas med tryck ovanifrån.

Denna text finns alltid med på en ritning från leverantörer.
    Hade det i ditt fall varit aktuellt så hade de varit utmarkerade på dina lodrätta sidostöttor. Detta förekommer främst på takstolar som är väldigt höga.

De två nedersta ringarna du gjort redovisar egentligen bara vart upplagen för takstolen finns. Detta har inget med väggens bredd att göra. Den övre enbart som information för tillverkaren att invändig beklädnad kommer att finnas/krävas.

Generellt kan man säga som så om takstolstillverkarna att de tar fram en takstol som klarar förutsättningarna var för sig. Men den totala stabiliteten står dom inte för (vilket garanterat står i din offert). Mao så ska du se till att dimensionera väggen utefter de laster (både horisontal och vertikal) som redovisas på ritningen men också se till att du monterar takstolarna med tillräckligt antal strävor för att uppfylla både montagesträvning som pemanent strävning.

Det är en lite snårig djungel, men absolut inte att ignorera. Många takstolsras har förekommit pga bristande strävning, speciellt i montagesked

5. T
    Medlem Nivå 7
    aha, då förstår jag lite mer. =)

6. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    De finns där under spikplåten. De är så små att de nästan helt döljs av spikplåtarna. Behöver inte vara större, de är bara till för att fylla upp under spikplåtarna.

7. findus42
    Medlem · Nivå 13
    En sak som jag saknar på ritningen är en hjärtvägg. Utan sådan klarar takstolen ingen golvlast. Stöden vid pos 8 och 11 gör saken värre genom att föra ner taklast till hanbjälken.

Mvh Findus

8. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Tror du blandar ihop hanbjälke med underram. Hanbjälken är den lilla horisontella regeln längst upp under nock. Den regel du syftar på kallas underram.
    Och tvärt om, så håller sidostöttorna upp underramen för att minimera upplagsavståndet så att säga, fast upplaget sker i form av "upphängning" i detta fall.

Utan sidostöttorna, kalla de för stödben, så hade inte underramen varit lika stabil och kunnat bära lika mycket.

9. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Om du tar en sådan här takstol exempelvis, så kommer den vertikala mittenregeln inte bära upp överramen överhuvudtaget, utan den snarare håller upp underramen.
    Utan den mittenregeln hade inte underramen kunnat vara så klent dimensionerad, och inte belastas lika mycket.
    Underramen är i huvudsak till för att inte överramen skall glida isär.
    Men hela konstruktionen är så klart ett samspel och ger mer stabilitet så här än utan mittregel:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: