Byggahus.se

Taknock utan nockpannor?

1. B
    Medlem · 7 inlägg

berraX

Medlem
    Hej
    Vi har ett gammalt uthus som saknar nockpannor. Ena sidans takpannor hänger direkt på taknocken. Andra sidans takpannor hänger hänger ovanpå takpannorna som hänger på nocken (det där blev lite rörigt men se bilden...).
    Det blir inte helt tätt och dessutom upplever jag att de inte sitter fast så bra. Under vinterns oväder blåste ett antal takpannor ner.
    Huset är gammalt -. det kan mycket väl ha varit sådär i 100 år. Det är välventilerat från undersidan. En mindre mängd fukt som tränger in kan förmodligen ventileras bort. Och det är ju ett uthus. Skulle några droppar vatten tränga igenom så är det inte hela världen, bara det torkar upp igen så att det inte ruttnar.
    Någon som har sett något liknade? Är det trots allt OK eller skall jag försöka bygga om så att det blir riktiga nockpannor på toppen?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 023 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Har det funkat i 100 år är det nog bara låta det va.

3. B
    Medlem · 7 inlägg

berraX

Medlem
    Den tanken slog mej också. Första intrycket är "märkligt" . Men de kunde väl bygga tillräckligt bra hus på den tiden också. Jag tror inte att det var ett fuskbygge så de visste nog vad de gjorde. Så som huset används kanske det är bra nog?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.