Byggahus.se
Håller på att byta taktäckning/konstruktion på mitt platta garagetak, bygger om det till ett låglutande pulpettak på 4° istället. Saken är den att jag beställt virke och papp av en firma som buntat ihop grejerna och plastat in det så att jag kunde hämta det smidigt med en liten lastbil, kommer hem och packar upp, bär in papprullarna i garaget och börjar spika råspontluckor. Detta var tidigare i veckan. När jag var klar med råsponten (i torsdagskväll) var tanken att få upp pappen igår fredag pga regnprognos natten till idag. När jag rullat ut första rullen och skurit den 35cm (för att lägga remsa under fotplåten) upptäcker jag att jag fått fel underlagspapp. Jag har fått YAP 2200 men har beställt YAM 2000. Jag skall lägga Självtäck 3 uppepå detta sedan. Jag hade inte mycket att välja på här, jag var ju tvungen att få på papp på råsponten inför stundande regn, det fanns inte tid att jaga iväg för att hitta rätt underlagspapp.

YAP 2200 skall inte läggas vid lutning under 14°, behöver jag vara orolig eller klarar den ett par regnskurar innan jag får på ytpappen?

Tanken är att lägga på ytpapp i början på veckan nu..

Rickard.
Yap2200 är på alla sätt bättre än yam2000. Men tätt vid 4° är långt ifrån säkert oavsett, släng på en pressening över hela om det dröjer med ytpappen.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Tack Richard, jag gick på det som Mataki skriver, där står att YAM 2000 klarar 3° och YAP 2200 14°.

Förhoppningsvis blir inga mer skyfall nu (varit två redan), lite lätt dugg imorgon sen inget mer på en vecka. orolig som fan..

• Produktinformationsblad för Mataki Underlagspapp med specifikationer för YAM 2000, YAP 2200 och YEP 2500, inklusive taklutningskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Intressant skrivet, jag tror att det som står på raden över är varför det står så. Yap2200 är helt enkelt bättre och enklare att lägga bra. Det är också därför den är okej att lägga under "icke täta" yttertak medans yam inte är det.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Ok, så mao, om jag lagt 2000 borde jag vara mer orolig?

Rickard.
För tätheten just nu så skulle jag säga lika orolig :) absolut inte mer orolig och inget du behöver tänka på framöver.

Ok. Säkrast är nog att lätta lite på pappen och känna under innan jag lägger på ytpapp en sen? Är det lätt fuktigt borde det torka ut underifrån tids nog? Är välventilerat. (helt öppet under mer eller mindre just nu)..

Rickard.
Håll koll lite underifrån, har det inte runnit en större mängd vatten igenom är det ingen fara att lägga på pappen.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Tack Richard, jag ska hålla koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.