Jag har precis lagt nytt tak och inser att fallet på rännorna inte går att få till snyggt för att taket (50/60 tal fritidshus) har satt sig vid den yttersta takstolen. Taket sticker ut ca 1,3 meter från huset vid den punkten.
Jag kom överens med hantverkarna att fallet var för dåligt gjort och att dom ska lösa problemet.
Mitt problem är att dom vill ha stolpar under tak och det kommer helt förstöra funktionen av uteplatsen just där.
Så, min fråga är: kan jag sätta kraftiga plattjärn längs den takstolen för att staga upp? Jag skulle kunna ta mig in längs takstolen på vinden med plattjärnen/plattstålet. Föreställer mig att den svaga punkten är där takstolen går från vinden till utomhus, dvs där den vilar. Trycket är ganska lågt. Jag behöver bara lyfta kanske 20 kg för att det ska räta upp sig (vi pratar ett par cm.
Har hittat bra pris på plattstål i närheten av oss och tänker mig dimensioner i stil med 70x8 a 3m. Om jag borrar hål i plattstålet och takstolen, och fäster plattstål på vardera sida av takstolen med med bultar borde jag kunna få till det så att det inte glappar. Dvs plattstålet skulle gå längs med takstolen från yttersta delen på takstol och in på vinden.
Låter det här rimligt som alternativ till stolpe?
Jag kom överens med hantverkarna att fallet var för dåligt gjort och att dom ska lösa problemet.
Mitt problem är att dom vill ha stolpar under tak och det kommer helt förstöra funktionen av uteplatsen just där.
Så, min fråga är: kan jag sätta kraftiga plattjärn längs den takstolen för att staga upp? Jag skulle kunna ta mig in längs takstolen på vinden med plattjärnen/plattstålet. Föreställer mig att den svaga punkten är där takstolen går från vinden till utomhus, dvs där den vilar. Trycket är ganska lågt. Jag behöver bara lyfta kanske 20 kg för att det ska räta upp sig (vi pratar ett par cm.
Har hittat bra pris på plattstål i närheten av oss och tänker mig dimensioner i stil med 70x8 a 3m. Om jag borrar hål i plattstålet och takstolen, och fäster plattstål på vardera sida av takstolen med med bultar borde jag kunna få till det så att det inte glappar. Dvs plattstålet skulle gå längs med takstolen från yttersta delen på takstol och in på vinden.
Låter det här rimligt som alternativ till stolpe?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du menar att takets råspont sticker ut 1,2 meter från sista takstolen? Det är i så fall på tok för långt. Enklaste lösningen på det problemet (om du inte vill korta in taket) är att placera tre utskjutande balkar, en vid nocken och en vid vardera takfot, som stöd för två extra reglar som råsponten kan spikas i.
Lägg upp några bilder så blir det lättare att få en uppfattning om konstruktionen. Jag tror jag har förstått konstruktionen men det skulle hjälpa till.
Huset är byggt 1959... Fram tills nyligen har det varit betongpannor på taket. Nu är det plåttak. Jag är supernöjd med resultatet frånsett hörnet på det mest utstickande partiet av taket (som är original).
Bifogar två bilder som ska beskriva. Det jag undrar är om hållfastheten i 70x8 mm plattstål är tillräcklig för att signifikant förstärka konstruktionen i hörnet. Plattstålen skulle, som sagt, sitta på varsin sida av den utstickande delen av takstolen och fortsätta in på vinden.
Bifogar två bilder som ska beskriva. Det jag undrar är om hållfastheten i 70x8 mm plattstål är tillräcklig för att signifikant förstärka konstruktionen i hörnet. Plattstålen skulle, som sagt, sitta på varsin sida av den utstickande delen av takstolen och fortsätta in på vinden.
Den har räckt, och dessutom med avsevärt tyngre tak än nu, men man kan se att den har tappat ett par cm. Antagligen har den vägts ner mer än övriga takstolsbrädor eftersom den sitter ytterst. Det gör att man med ögat kan se att taket inte riktigt går rakt och jag vill rätta till problemet istället för att bara rikta om hållarna till rännorna.T Tiger79 skrev:
Lösningen som föreslagits av hantverkarna som la taket är att sätta stolpar. Tyvärr skulle stolpar helt pajja funktionen av den öppna spisen på uteplatsen. Därför vill jag undersöka lämpligheten av att sätta plattstål som förstärkning av takstolsbrädan (om det är så den kallas- delen som sticker ut nedanför sponten).
Rejäla plattjärn på var sida som går upp på nästan hela takstolen till nock. Genomgående bultar. Borde lösa problemet
Klicka här för att svara