Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har hört att råspont på tak bör spikas med lite mellanrum för att tillåta rörelser / fuktutvidgning. Finns det ngn rekommendation på dett?
Vi kommer använda råspontluckor.
Vi kommer använda råspontluckor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som Goteborg säger, varför skulle råsponten svälla?
Det är ju en färskvara. När den kommer från brädgården är den "normaltorkad".
Men när den är uppspikad och papptäkt blir den bara torrare, och krymper.
Den blir "aldrig" fuktigare och sväller.
Men se till att täck med presenning eller papp snabbt.
Om det regnar på den uppsatta råsponten kan det bli "hela havet stormar".
Det är ju en färskvara. När den kommer från brädgården är den "normaltorkad".
Men när den är uppspikad och papptäkt blir den bara torrare, och krymper.
Den blir "aldrig" fuktigare och sväller.
Men se till att täck med presenning eller papp snabbt.
Om det regnar på den uppsatta råsponten kan det bli "hela havet stormar".
Gammal tråd men jag har motsatt problem. Har råspontat hela taket och inser att råsponten nog var lite väl fuktig när jag lade upp den.. nu har den torkat och glipor på upp till en halv cm syns från undersidan.. känns inte som något jag kan göra något åt eller? Det kommer ju torka ännu mer till vintern :/
Väcker återigen en gammal tråd.
Har råspontluckor som lades i vintras när det var fuktigt. Nu har de krympt rejält och sponten mellan luckorna är enl bild.
Risker med detta? Övrigt är papp ok, allt har hållt tätt och nu skall plåttak på var tanken.
Har råspontluckor som lades i vintras när det var fuktigt. Nu har de krympt rejält och sponten mellan luckorna är enl bild.
Risker med detta? Övrigt är papp ok, allt har hållt tätt och nu skall plåttak på var tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken finns att när man går på taket så kommer det att svikta vid glipan, och därmed kan pappen ”skäras” av ifall man har otur. Ifall plåten redan ligger på plats så kanske det ovannämnda sker, men det kan bli en styggelse till markering där man klivit. Så gör gärna en förstärkning underifrån med ett par spontbrädor beroende på avstånd mellan takstolarna, men självfallet inte med något som riskerar att punktera pappen.
Klicka här för att svara