M
Enklaste sättet för ett medelålders fruntimmer att få upp en 6×10 m presenning på ett tegeltak?
Stege? Byggställning? Skylift?
Vad rekommenderar ni?
Det är 3 pers som ska hjälpas åt.
Ja taket läcker och behöver täckas i väntan på snickarna.
Tack.
 
Du får vika den enligt utvecklingsmetoedon , för att inte bli för tungt så får du ta en lättviktspress..
Vik in kanterna mot mitten, därefter ytterligare från kanterna till mitten, därefter en gång lika , då har du en lång sträng, sen viker du från båda änder mot mitten , sen ytterliiggare mot mitten så det blir som en fyrkant kvar,, allt kan göras på marken och lyftas upp på taket. Pressen lägges på mitten av där den ska ligga och fälls ut i omvänd ordning. Var försiktig med takgång,, att försöka dra upp från backen är nästan omöjligt. Tänk på att inte göra det när det blåser och den måste ankras för att inte blåsa bort, kan det göras med rep eller starkt snöre i öljetterna ner mot sidorna på huset.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vik ihop några gånger på längden och rulla ihop. Sen baxar ni upp den i ena hörnet, rullar ut och viker upp.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
Det gick konstigt nog utmärkt att få upp den 65 kg tunga presenningen på taket med hjälp av en medelålders karl uppe på taket, en kraftig "rem" runt presenningen och två damer på backen som sköt upp presenningen på en stege medan karl'n uppe på taket drog i remmen. Det var tungt men gick. "Mannen på taket" vecklade ut presenningen enligt era principer och sedan fästes snören i öljetterna på presenningen. Därpå fästes snörena i typ krokar som spikats fast i själva huset. Nu hoppas vi att den sitter kvar.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Häftig vikt på den, är då en tungpress och de är bra då den inte går sönder lätt och ligger kvar i blåsten
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.