Byggahus.se
Hej. Vi har hantverkare på plats som lägger om taket. Låglutande papptak. Fast pris på offert, betalning efter färdigt arbete.

Såg i morse att de satt på plåtar på sidan, kanske heter krönplåt eller något liknande?

Det är tre skarvar väldigt nära varandra. Detta är vid nock på framsidan av huset. Är det fackmässigt gjort? Det ser ju inte så snyggt ut.

Slängde iväg en fråga till takläggaren via mail men inte fått något svar ännu. Det andra de gjort ser bra ut i mina amatörögon

Tacksam för input.
Nock på hus med tre tätt placerade krönlplåtsskarvar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Nej, inte proffsigt!
Om första plåten inte är lång nog, vilket man kan tänka sig, ska det räcka med en liten bit att skarva med. Gör om, gör rätt
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
De har ju skarvat med 1 kort bit,håller dock med om att man hade kunnat fördela skarvarna på ett snyggare sätt:thinking:
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
De har ju skarvat med 1 kort bit
Är det inte två korta bitar på ena sidan nocken, eller luras jag av bilden. Räcker plåten på högra sidan nocken borde de kunnat använda en tillräckligt lång plåt även på vänstra sidan. Ser väldigt småsnålt ut tycker jag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att det högraste klippet bara är för att få plåten över nock och vika över sen är det en bit på 40cm? ca som är skarvad för att det inte räckte riktigt upp.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är väl så att det högraste klippet bara är för att få plåten över nock och vika över sen är det en bit på 40cm? ca som är skarvad för att det inte räckte riktigt upp.
Så är det nog, svårt att se som sagt. Men om nu den högra biten till och med räcker en bit över nocken, borde den vänstra biten kunna räcka fram till nocken. Om man nu inte är skotte, smålänning eller har annat giltigt skäl. :D
 
Tack för alla svar. En bild till lite mer utzoomat. Hann inte kolla så noga i gryningen. Jag får kolla lite mer efter jobbet
Utzoomad bild av takfot och hörn på en byggnad vid gryningen, med synlig himmel och en del av fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller att taken är olika långa? En helhetsbild hade hjälpt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Eller att taken är olika långa?
Kan di vara så djävl-ga... :oops::oops::oops:
 
alltså ....

fråga om han tycker det är snyggt själv .

lite jävla självkritik borde väl takläggaren ha.
bara att byta
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Taken är olika långa, ca 6m till vänster och 5.50 till höger sett framifrån. Tagit lite fler bilder nu

Tak med olika längder och synlig bockning i nock skarven till vänster, taget från ovan och sidan. Vy ovanifrån visar takskarv och nockbockning, 6m takdel till vänster, 5.5m till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bilden ovan syns skarven i nock som är en bockning längst till vänster. Tagen uppifrån och från andra hållet så att säga
 
Det är ju faktiskt så det blir då.
 
Takläggaren svarade:
"Plåtarna tillverkas i 2 m längder o takfallets längd är olika så därav skarvar
För att undvika skarv vid nock( mitt på taket) så viks plåt fr andra sidan över o skarvas l nästa takfalls riktning"

Verkar ju stämma med en del åsikter här inne. Tack för alla svar.
 
Formatplåtar är i 1,25x2 m eller 1,25x2,5 meter. Varför inte skarva vid nock? En stående fals hade jag gjort med lätthet som inte ens är plåtslagare. Sen fördelar man skarvar så man inte behöver ha en snutt.
Dåligt utfört.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vill inte strö salt i såret...
Men dom skarvarna är inte fackmannamässigt utförda. Finns inte en seriös plåtslagare i världen som godkänt dem!
En riktig Plåtis hade nog falsat ihop plåten vid nock för ett mer symmetriskt intryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.