Byggahus.se

Angripen råspont i undertak - nybygge

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Saga Karlsson

Medlem
    Hej!
    Våra hantverkare lade råsponten under förra årets regnigaste vecka. Det resulterade i att råsponten blev angripen av svarta prickar (svartmögel om jag förstått saken rätt). Hantverkarna tog seriöst på frågan och kallade dit ett externt företag som gjorde mätningar, de slipade bort så gott de kunde och målade med någon typ av båtlack så att det angripna delarna inte skulle sprida sig. De lämnade sedan svaret att de nu gjort allt de kunnat och att möglet kommer torka ut eftersom taket inte utsätts för mer väta. Deras garantitid på taket är 2 år. Efter att nu flyttat in i huset ett år senare kan jag inte riktigt släppa tanken på att detta ger biverkningar om några år när deras garantitid löpt ut.
    Vore tacksam för svar från personer insatta i mögelfrågor, juridik, byggteknik (skriv gärna er bakgrund så att jag kan ta ställning till ert svar). Tack på förhand!

2. S
    Medlem · Västernorrland · 5 987 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Inte direkt ovanligt och ibland kan det se ut så på buntat virke från brädgården också. Så fort klimatet blir torrt så dör det ut och det svarta är bara nå visuellt. Ingenting sprider sig nå mer bara för att det är svart sådär. Mögelsporer finns omkring oss i luften konstant och väntar på rätt förutsättningar och de bryr sig inte om gamla angrepp eller gillar de mer på något vis.

Visst, det ser tråkigt ut och ger dåliga vibbar men som sagt. Är det dött så påverkar det inget. Det vore ju skillnad om klimatet vore fuktigt fortfarande och det fortsatte växa..........

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Stockholm · 42 753 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är väldigt vanligt att det blir lite påväxt både under pågående bygge och senare. Ex. så sätts det kanske in byggtorkar i ett hus innan det är helt tätt upp till vinden (ganska vanligt), varm fuktig luft strömmar upp och kondenserar mot det kalla taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.