2 120 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Underlagspapp 20tals hus
Hej. Vi har ett hus byggt 1925 med brutet tak,kattvindar utan luftspalt och på vinden ligger det spån. Taket idag består av eternitskivor,läkt,papp samt råspont och det finns inga spår av fuktskador vare sig på vinden eller under takpappen.
Tanken är att lägga nytt lertegel men frågan är vilken underlagspapp ska jag lägga, diffusionstät eller inte?
Jag har inte planer på att tilläggsisolera vinden.
Eternittaket är troligen från 50-60 talet.
Något förslag??
Tanken är att lägga nytt lertegel men frågan är vilken underlagspapp ska jag lägga, diffusionstät eller inte?
Jag har inte planer på att tilläggsisolera vinden.
Eternittaket är troligen från 50-60 talet.
Något förslag??
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 410 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 410 inlägg
Eftersom det funkat med vanlig tät papp så finns det väl ingen anledning att byta.
Under ofalsat lertegel rekommenderar dom flesta ett bättre/dyrare underlagsmaterial så följ tillverkarnas rekommendationer för det tak du väljer.
Under ofalsat lertegel rekommenderar dom flesta ett bättre/dyrare underlagsmaterial så följ tillverkarnas rekommendationer för det tak du väljer.
Ja. Lite så resonerar jag också. Jag funderade över den gamla underlagspappen,den ser ut/känns som lumppapp och vet inte riktigt vilka egenskaper den harRickard.ag skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Understa pappen på mitt 20 tals hus kändes också som lumpapp när jag bytte tegel för några år sedan. Ovanpå låg styv 50 tals papp. Tror den har oxiderat och inte var sådan när den va ny för ca 100 år sedan.
En fråga av ren nyfikenhet, varför ska ni byta tak? Har själv eternittak från 1975 som enligt flera takfirmor är i gott skick men vi funderar ändå på att byta. Lite svårt att motivera denna kostnad på ca 200.000 när det egentligen inte är nödvändigt just nu... kul att höra hur andra resonerar.
MariaiÖstergötland skrev:
Eternittaket är dåligt och vid kraftigt regn och blåst så läcker det lite. Annars hade jag inte rört det.MariaiÖstergötland skrev:
Det är ganska stort, cirka 250m2 så fritiden är räddad ett tag framöver..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vanligaste underlagspappen var länge YAL 1200, dvs lumppapp med ganska begränsad asfaltimpregnering. På äldre byggnader var det vanligt med lumppapp som var asfalterad på plats. Modern underlagspapp, t.ex. YAP 2200, har polyesterbas och nästan dubbla asfaltmängden. Ett problem med gammal papp är att asfalten avdunstar, så att pappen förlorar sin vattentätande förmåga.
Klicka här för att svara
