Hängrännan har en svacka där vatten samlas och det har rostat hål. Så småningom får jag ta hit någon som byter hela rännan, men skulle vilja laga det provisoriskt just nu, eftersom resten av rännan är i fint skick.

Förökte med asfaltsklister, men det letar sig så sakta ner genom hålen. Hade hoppats att det skulle härda efter några dagar, men det verkar det inte göra. Förslag på hur jag ska göra i stället?

Närbild av hängränna med rost och hål varifrån asfaltsklister droppar ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullet
Kemisk metall funkar nog bättre som tillfällig lagning.

Glasfiberspackel funkar när det är torrt i rännan.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Rickard.
Bitumentejp med ALUbaksida brukar fungera förvånansvärt länge, extra bra nu kanske när du klistrat med bitumen först :)

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Tack för tipsen! Eftersom jag redan har börjat kladda så får det bli bitumentejp :-)
Det verkar vara en utgående produkt i byggvaruhusen, men jag klickade hem en rulle på Amazon.

G gbgustaf skrev:
Tack för tipsen! Eftersom jag redan har börjat kladda så får det bli bitumentejp :)
Det verkar vara en utgående produkt i byggvaruhusen, men jag klickade hem en rulle på Amazon.
Silvertejp ovanifrån fungerar ju också förvånansvärt bra som tillfällig lösning. Klart det inte håller i längden, men som en tillfällig lösning så håller det ju rätt bra - särskilt som man redan har det hemma

Det blir ju vatten konstant stående i rännan, så jag är inte säker på att silvertejp klarar det.
Men jag kanske silvertejpar undersidan för att asfaltsklistret ska sluta rinna genom hålen :D

Köp en rännskarv, lägg ordentligt med silikon och sätt dit!
Klart somna om......

Rickard.
E egge80 skrev:
Köp en rännskarv, lägg ordentligt med silikon och sätt dit!
Klart somna om......
Det är ju den absolut bästa lösningen om det är ett hål. Här är det ju flera över en större yta...

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ju den absolut bästa lösningen om det är ett hål. Här är det ju flera över en större yta...
Då får man köpa två rännskarvar och en bit ränna som är tillräckligt lång för att gå förbi det skadade området.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C
Jag har med framgång kladdat på fiberförstärkt taklagningsmassa på rännans insida. Fördelen är att den precis som bitumen funkar perfekt att applicera även på våta ytor. Blir ett tjockt och fint skikt som lär hålla i många år. :)

En uppklippt ”pelarborr” och 2st slangklämmor. Så man gjorde på avgassystemet förr i tiden :)

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.