Hejsan!
köpte ett hus i i slutet av förra sommaren, och har lite funderingar på taket.
i besiktningsprotokollet står det "i nocken noterades spikhuvuden och hål vara oskyddade, inga täcken på läckage har upptäckts och inga rötskador i bärlänken heller noterades."
Rekommendationerna var att spikhålen vid nocken skulle tätas.
Jag kan inget om tak, så hade en seriös firma att komma och titta på taket, men killen sa att jag inte behöver göra någonting, allt med tak o knock såg jätte bra ut.
Jag frågade om man inte för säkerhetsskull sku slå ner spiken lite, eller täta med något, men fick till svars att börja man slå ner spiken så kan man råka förstöra pannorna, och ingen tätning behövs heller, för det ligger även någon plast där.
Nu undrar jag ifall någon av er har kunskap om detta? och borde jag även begära en besiktning av någon annan firma?
Jag bifogar några bilder som visar hur det ser ut
mvh
Ny i gamet
köpte ett hus i i slutet av förra sommaren, och har lite funderingar på taket.
i besiktningsprotokollet står det "i nocken noterades spikhuvuden och hål vara oskyddade, inga täcken på läckage har upptäckts och inga rötskador i bärlänken heller noterades."
Rekommendationerna var att spikhålen vid nocken skulle tätas.
Jag kan inget om tak, så hade en seriös firma att komma och titta på taket, men killen sa att jag inte behöver göra någonting, allt med tak o knock såg jätte bra ut.
Jag frågade om man inte för säkerhetsskull sku slå ner spiken lite, eller täta med något, men fick till svars att börja man slå ner spiken så kan man råka förstöra pannorna, och ingen tätning behövs heller, för det ligger även någon plast där.
Nu undrar jag ifall någon av er har kunskap om detta? och borde jag även begära en besiktning av någon annan firma?
Jag bifogar några bilder som visar hur det ser ut
mvh
Ny i gamet
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jättebra skulle jag inte säga, det där betyder att det är ca 2,5cm överlapp av nock pannorna, o det är väl så där.
Det minsta man skulle göra är väl att lyfta nock pannorna och lägga dit ett nockband som räcker över spikskallarna.
Grundproblemet är att man inte justerat läktavståndet så det stämmer vid nocken..
Det minsta man skulle göra är väl att lyfta nock pannorna och lägga dit ett nockband som räcker över spikskallarna.
Grundproblemet är att man inte justerat läktavståndet så det stämmer vid nocken..
Förstår att det inte är riktigt jättebra nej, så har gått och oroat mig över det och tänkt att man kanske skulle kunna täta med något för säkerhetsskull, huset är byggt 2008 så inte precis dags för takbyte heller.plåtrickard skrev:
Jättebra skulle jag inte säga, det där betyder att det är ca 2,5cm överlapp av nock pannorna, o det är väl så där.
blev lite lugnare när killen från takfirman va hit och kollade och sa att det är ju en miss från början med att inte nockpannorna täcker, men att det inte är någon fara.
borde jag ta in en annan firma att kolla också för säkerhets skull?
Ja det var något sånt som killen från takfirman pratade om, han sa att jag inte behöver ligga sömnlös på natten för det.T tergo skrev:
Men kan inte riktigt släppa det ändå.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
https://www.byggmax.se/nocktätnings...Qk67Co1zJUvAQDpT3j3SSMaAtt3EALw_wcB#743=28988F Färskingen skrev:Förstår att det inte är riktigt jättebra nej, så har gått och oroat mig över det och tänkt att man kanske skulle kunna täta med något för säkerhetsskull, huset är byggt 2008 så inte precis dags för takbyte heller.
blev lite lugnare när killen från takfirman va hit och kollade och sa att det är ju en miss från början med att inte nockpannorna täcker, men att det inte är någon fara.
borde jag ta in en annan firma att kolla också för säkerhets skull?
Klicka här för att svara