Jag behöver av olika anledningar lättare tak än dagens Benders Betongpannor som väger ca. 33 kg/ m2.
Jag hittade Moniers B&C 25 takpannor (Länk nedan) som enbart väger 25 kg/m2!

Någon som har erfarenhet av dessa pannor?
De verkar bara finnas i Danmark där de används just för att ersätta Eternit tak där takonstuktionen är klenare än vanligt.

En sak som förbryllar mig är att takpannorna dyker upp i videoklipp från 2016, medan Monier hävdras att just Aerolox teknologin är från 2020 ? (Länk nedan)

Moniers B&C 25:
https://www.monier.dk/tagprodukter/betontagsten/bc-25.html

Klippet med "nya" Aerolox teknologin 2020:

Klippet där Aerolox nämns 2016:

Som sagt.
Någon som har provat?
Är det något att satsa på? Eller Monier vet inte vad de håller på med då de inte ens kan ladda upp i rätt ordning?

I vilken snözon står huset? Taket bör ju vara dimensionerat för något eller några hundra kg snö per kvadrat, så att spara in 8 kg på pannorna borde inte spela någon roll.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I vilken snözon står huset? Taket bör ju vara dimensionerat för något eller några hundra kg snö per kvadrat, så att spara in 8 kg på pannorna borde inte spela någon roll.
Snölast 2.0 (Gränsen till 1.5)
Taket VAR dimensionerat ända tills förra ägaren kapade ett V av W fackverken på halva vindsplan för att inreda.
Huset har inte satt sig sedan 1994. Både tak och kapning av V fackverken gjordes då.
Men jag vill inte chansa och kommer byta till antingen plåttak (Finns separat tråd om val av plåttak) eller lättare tegelpannor.

Det är skillnad på Aerlox och B&C pannan.
Aerlox tekniken släpptes 2016 i Danmark som ett led i att ta marknad på eternit tak som skulle renoveras.
De bygger med en klenare stomme när det är frihängande och eternit.
Den nya Aerlox som marknadsförs i Sverige släpptes för drygt ett år sen.
Vi var en av de första att lägga både den och den danska varianten.
Danska pannan är 2,7 kilo styck och svenska nya varianten ca 3,5.
Den varianten som släpptes på svenska marknaden är det en hel del nya finesser i som gör att ergonomi, motstånd mot mossa samt ytfinish skiljer sig mot konkurrenterna. Betongpannor har sett likadana ut alldeles för länge och det var på tiden att göra något nytt. La 700m2 hemma som test så det ska bli kul att följa upp hur åldern påverkar taket.
Kan ha missat något i min beskrivning.

• Gilla
Nilla Gyllström och 3 till
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Det är skillnad på Aerlox och B&C pannan.
Aerlox tekniken släpptes 2016 i Danmark som ett led i att ta marknad på eternit tak som skulle renoveras.
De bygger med en klenare stomme när det är frihängande och eternit.
Den nya Aerlox som marknadsförs i Sverige släpptes för drygt ett år sen.
Vi var en av de första att lägga både den och den danska varianten.
Danska pannan är 2,7 kilo styck och svenska nya varianten ca 3,5.
Den varianten som släpptes på svenska marknaden är det en hel del nya finesser i som gör att ergonomi, motstånd mot mossa samt ytfinish skiljer sig mot konkurrenterna. Betongpannor har sett likadana ut alldeles för länge och det var på tiden att göra något nytt. La 700m2 hemma som test så det ska bli kul att följa upp hur åldern påverkar taket.
Kan ha missat något i min beskrivning.

Tack för matnyttig information! :-)

Men det väckte bara min nyfikenhet ännumer!
Varifrån fick du tag i B&C 25 pannor? Åkte över till Danmark?
La du både Svenska Aerolox och Danska B&C pannan samtidigt? När i så fall?

MVH

S Stefan85 skrev:
Tack för matnyttig information! :)

Men det väckte bara min nyfikenhet ännumer!
Varifrån fick du tag i B&C 25 pannor? Åkte över till Danmark?
La du både Svenska Aerolox och Danska B&C pannan samtidigt? När i så fall?

MVH
Danska pannan beställs genom bygghandeln precis som den nya Aerlox. Danska varianten är dyr, runt 20 stycket men värt det om man vill ha ett pannetak och ej kan kalkylera in tyngre pga klen konstruktion.
Vi la Danska i Malmö 2016 typ och den nya varianten på ett par objekt från i somras varav mitt eget nybygge fick den med.

• Gilla
Stefan85
  • Laddar…
Danska pannan beställs genom bygghandeln precis som den nya Aerlox. Danska varianten är dyr, runt 20 stycket men värt det om man vill ha ett pannetak och ej kan kalkylera in tyngre pga klen konstruktion.
Vi la Danska i Malmö 2016 typ och den nya varianten på ett par objekt från i somras varav mitt eget nybygge fick den med.
Tack snälla för ytterligare matnyttigt information! :-)
Hur är ytan på B&C 25 pannan till skillnad mot glacerade pannor?
Jag är ute efter att byta taket om 5-6 år för att sedan inte behöva tänka på taket så länge jag lever. Jag är 36 år.

Mvh

S Stefan85 skrev:
Tack snälla för ytterligare matnyttigt information! :)
Hur är ytan på B&C 25 pannan till skillnad mot glacerade pannor?
Jag är ute efter att byta taket om 5-6 år för att sedan inte behöva tänka på taket så länge jag lever. Jag är 36 år.

Mvh
Menar du mot en tegel som är glaserad.?
Går inte att jämföra banan och äpplen.
Ta vad som helst för allt överlever din tid i huset. Minst 50 år på det mesta.

Menar du mot en tegel som är glaserad.?
Går inte att jämföra banan och äpplen.
Ta vad som helst för allt överlever din tid i huset. Minst 50 år på det mesta.
Precis.
Tegel som är glacerad.

Jag kan inte dethär. Men varför skulle det vara äpplen och päron skillnad?
Tegel eller betong har väl en yta som förslagsvis är glatt så mossa och annat inte kan fastna?
Jag bor intill en en skog och det kommer mycket skit därifrån.
Lite därför jag är ute efter lite glattare yta också.
Även om detta inte ha nämnts innan.
Idag är det standard Benders Tegelpannor.

S Stefan85 skrev:
Precis.
Tegel som är glacerad.

Jag kan inte dethär. Men varför skulle det vara äpplen och päron skillnad?
Tegel eller betong har väl en yta som förslagsvis är glatt så mossa och annat inte kan fastna?
Jag bor intill en en skog och det kommer mycket skit därifrån.
Lite därför jag är ute efter lite glattare yta också.
Även om detta inte ha nämnts innan.
Idag är det standard Benders Tegelpannor.
I ditt första inlägg letade du efter en lättare beklädnad. Gäller inte det kan du välja vad du vill och behöver inte köpa dyra speciallösningar. En betong blir full med mossa om du bor i skog oavsett hur du behandlar den. Glaserad tegel är lätt att hålla ren så kör nån superblank variant av det. Att jämföra tegel och betong är att jämföra två saker som är så olika i egenskaper som äpplen o päron. Same same but different. Läs på så förstår du.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I ditt första inlägg letade du efter en lättare beklädnad. Gäller inte det kan du välja vad du vill och behöver inte köpa dyra speciallösningar. En betong blir full med mossa om du bor i skog oavsett hur du behandlar den. Glaserad tegel är lätt att hålla ren så kör nån superblank variant av det. Att jämföra tegel och betong är att jämföra två saker som är så olika i egenskaper som äpplen o päron. Same same but different. Läs på så förstår du.
Jo.
Lättare takpannor ÄR prioriteringen här p.g.a. försvagade takstolar.
Men efter att ha läst på om B&C 25 pannorna så står det att de har en glattare yta.
Därav följdfrågan i mitt förra inlägg.

Men en kvalificerad gissning efter att ha jobbat med produkten så kommer B&C 25 räcka längre än jag?

Hade jag fått välja, hade jag valt dubbelfalsad plåttak. Men jag har en sådanhär fru som säger annat....

S Stefan85 skrev:
Jo.
Lättare takpannor ÄR prioriteringen här p.g.a. försvagade takstolar.
Men efter att ha läst på om B&C 25 pannorna så står det att de har en glattare yta.
Därav följdfrågan i mitt förra inlägg.

Men en kvalificerad gissning efter att ha jobbat med produkten så kommer B&C 25 räcka längre än jag?

Hade jag fått välja, hade jag valt dubbelfalsad plåttak. Men jag har en sådanhär fru som säger annat....
Haha ja har du en fru så är det svårt att få rätt.
Det är i vart fall så hos oss, jag tycker och bestämmer men gör som min fru säger.
Ett riktigt falstak är såklart bra men nästbäst är då danska varianten för att hålla vikten nere.

Du råkar inte ha en bild över 5 år gamla B&C 25 pannorna? Hade uppskattats då du är min enda informationskälla för dessa pannor.
Du kan få en epostadress i PM om du inte vill lägga ut det offentligt.

S Stefan85 skrev:
Du råkar inte ha en bild över 5 år gamla B&C 25 pannorna? Hade uppskattats då du är min enda informationskälla för dessa pannor.
Du kan få en epostadress i PM om du inte vill lägga ut det offentligt.
26e april 2017 publicerade Rooftech AB foto på ett avslutat projekt. Finns på fb. Visserligen lite på avstånd men ger en bild av utseendet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.