Betongpannor åldras tråkigare och har betydligt kortare funktionell livslängd. Om man bortser från ekonomin kortsiktigt är valet enkelt. Om man inte lägger tak yrkesmässigt tycker jag att skillnaderna mellan olika tegeltyper är försumbar. Ur utseendesynpunkt är ofalsat enkupigt tegel överlägset enligt min uppfattning. Med ett råspontstak faller en del invändningar mot ofalsat tegel bort. På alla tegeltak oavsett taklutning bör yttersta och nedersta raderna kramlas. På taklutningar mellan 45 och 60 grader (cirka) bör var tredje panna i varannan rad kramlas.

Vi bygger en gård med lättbetong som blir ljust putsad, så det är lite åt det äldre stuket, så kupigt tegel blir det :)

Vi lade 80m2 enkupigt Vittinge förra sommaren, kommer bli 170m2 till när utbyggnaden är rest !

Alla sade "åh det är så svårt att lägga", håller inte med.

Kör man med underspännet blir det grymt stadigt, och går sjukt fort. Jag med 110kg kunde studsa omkring som jag ville. Gick dock lättare med gympaskor :D

Utseendemässigt ett gigantiskt lyft mot de gamla betongpannorna vi slungade av.

Det som kan vara jobbigt är väl lutningen. Men har man läkt att gå på är de lätt.

Enkupigt lertegel är ju i te det bästa att börja med om man aldrig lagt tak förut gäller att vara mycket noga och inte lägga mer än tre rader i bredd och sen rikta upp dom tre med rätskiva, glöm inte lägga ut översta och nedersta pannraden först och se till att det ligger lika, det går ju lätt att flytta en del i sidled därför är det viktigt att inte lägga för brett till skillnad mot fasade pannor som hakar i varandra mer
Lycka till

• Gilla
twoody
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Vi lade 80m2 enkupigt Vittinge förra sommaren, kommer bli 170m2 till när utbyggnaden är rest !

Kör man med underspännet blir det grymt stadigt, och går sjukt fort. Jag med 110kg kunde studsa omkring som jag ville. Gick dock lättare med gympaskor :D

Det som kan vara jobbigt är väl lutningen. Men har man läkt att gå på är de lätt.
Intressant, jag ligger på nätta 110Kg med, men 45gr var ganska bekvämt att lägga råspont på iaf, då hade vi inte en massa trevligt höga läkt att gå på.
Vi ska förvisso lägga 800kvm så det är därför jag är mån om att det ska vara ganska enkelt att lägga pannorna :)

Ja 800kvm är ju lite mer ... :D

Tegel är ju dock så vackert .. ;)

R ramafred skrev:

Jag funderar på enkupigt vittingen med det nya underspännet, vad säger du nu i efterthand? Går det tex att byta en panna utan problem?

Anders

B Brolle85 skrev:
Enkupigt lertegel är ju i te det bästa att börja med om man aldrig lagt tak förut gäller att vara mycket noga och inte lägga mer än tre rader i bredd och sen rikta upp dom tre med rätskiva, glöm inte lägga ut översta och nedersta pannraden först och se till att det ligger lika, det går ju lätt att flytta en /QUOTE]
Jo det bästa är att börja med enkupigt lertegel, gärna begagnat.
Är man noga och får det tätt och snyggt kommer alla andra tak man lägger senare i livet kännas som en barnlek.

• Gilla
andersost
  • Laddar…
G
Har lagt betongpannor på både 45 och 30 graders lutning. Superenkelt.
På mitt eget hus med brutet tak 30 och 60 la jag Vittinge två kupigt. Det var mycket svårare. Tegel går i princip inte att skjuta och på mitt tak gick det inte alls jämt upp. Mäta räkna, kapa hörn på nästan hälften av pannorna, vara väldigt noggrann vid läggning. Ser nu bra ut i övergången från 60 till 30 lutningen.
Tittar man på andra hus som nyligen lagt tegel på brutna tak brukar det vara okapat till näst högsta raden på branta delen, sen en smal remsa mot den flacka delen, ser förjävligt ut. Ofalsat tegel är mycket svårare än falsad betong då betongen är som lego.

T11 (dubbelkupig) tyckte jag var väldigt enkel att lägga, vi har lagt våra 800kvm nu.
Vi räknade ut totallängden och dividerade sedan detta med angiven läggningsbredd per panna, detta mått gångrade vi med tre (som i tre pannor i bredd) och markerade på bärläktet uppe och nere, sen snörslog vi bara så hade vi detta att rikta in var tredje panna med, enklare än att gå med rätskiva på taket.

Tänk på: räkna ut var du ska börja för att komma rätt med vindskiveplåten, så den hamnar i dalen. Detta mått skiljer sig beroende på om det är höger eller vänster sida om pannan.

Jag misstänker att enkupigt är ett djävulskap att få till i ränndalar, i övrigt är det nog inga problem.

G
X xLnT skrev:
T11 (dubbelkupig) tyckte jag var väldigt enkel att lägga, vi har lagt våra 800kvm nu.
Vi räknade ut totallängden och dividerade sedan detta med angiven läggningsbredd per panna, detta mått gångrade vi med tre (som i tre pannor i bredd) och markerade på bärläktet uppe och nere, sen snörslog vi bara så hade vi detta att rikta in var tredje panna med, enklare än att gå med rätskiva på taket.

Tänk på: räkna ut var du ska börja för att komma rätt med vindskiveplåten, så den hamnar i dalen. Detta mått skiljer sig beroende på om det är höger eller vänster sida om pannan.

Jag misstänker att enkupigt är ett djävulskap att få till i ränndalar, i övrigt är det nog inga problem.
Stämmer säkert, men t11 har ett fast läcktavstånd på ca 375mm. Öka så blir det glipa, minska går ju inte. Då har man bara tex 7 rader på det branta (brutet tak) och bara kan ändra +- 10mm vid hängrännan så blir det ibland många pannhörn att kapa, för mej blev det 4 rader kapade hörn + 3 rader okapat.

G OMathson skrev:
Stämmer säkert, men t11 har ett fast läcktavstånd på ca 375mm. Öka så blir det glipa, minska går ju inte. Då har man bara tex 7 rader på det branta (brutet tak) och bara kan ändra +- 10mm vid hängrännan så blir det ibland många pannhörn att kapa, för mej blev det 4 rader kapade hörn + 3 rader okapat.
Jag la ingen vikt på taktyp, vi har inte brutet tak.

G
X xLnT skrev:
Jag la ingen vikt på taktyp, vi har inte brutet tak.
Jag förstår det men även hos dig kanske det inte gick jämt upp från nock tiłl takfot?
Med betong går det i princip alltid jämt upp då man kan skjuta ihop/isär rätt mycket utan att det blir glipor. Betong är tätare och ligger stadigare men jag skułle aldrig lägga betong på tex 20 tals hus eller äldre. Tegel har nog längre hållbarhet, de pannor som inte frostsprängs de första åren kan nog hålla hundra år lätt om det inte växer för mycket mossa, betong lakas ur efter ett tag beroende på kvalitet.

G OMathson skrev:
Jag förstår det men även hos dig kanske det inte gick jämt upp från nock tiłl takfot?
Med betong går det i princip alltid jämt upp då man kan skjuta ihop/isär rätt mycket utan att det blir glipor. Betong är tätare och ligger stadigare men jag skułle aldrig lägga betong på tex 20 tals hus eller äldre. Tegel har nog längre hållbarhet, de pannor som inte frostsprängs de första åren kan nog hålla hundra år lätt om det inte växer för mycket mossa, betong lakas ur efter ett tag beroende på kvalitet.
Japp, ganska bra faktiskt, 6350mm från nock till takfot, så för oss blev det 17 rader.

G
Va bra! Min övre gick inte heller jämt upp, köpte en rad färdigkapade halvpannor upp mot nock. De gamla pannorna (orginal 20 tal, bredare/kortare) gick jämt, omlagt en gång på 50 talet, då bara ny papp/läckt. Finns en myt? att man anpassade takstolar till de pannor som va tänkta att användas förr. Finns många gamla hus där jag bor med nya vittinge/brutna tak som inte ser bra ut, alla verkar inte fixa att mäta, räkna, tänka de lilla extra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.