Hej!
Mitt första inlägg här på forumet men har tidigare läst en hel del om det ena och det andra. Har i sommar köpt ett hus som jag fått tillgång till för några veckor sen. Det är en läcka i taket som är provisoriskt lagad men taket ska bytas.
Hade tänkt att försöka mig på att byta taker själv med hjälp av min pappa samt vänner, har tidigare lagt plegeltak på en sommarstuga och ett uthus hos vänner.
Taket är idag ett tegeltak ifrån 1960 på 135kvm, taklutning 23grader, pannorna är rejält slitna, funderar dels om jag ska byta taket till plåttak typ klickfals, plegel alt trp ( funderar på solceller blir billigast med trp) eller om jag ska byta till betongpannor.
Eftersom det är en läcka i taket så har det blivit en hel del påväxt på vindan som jag har sanerat med mögelfri. Tänkte byta ut den del av råsponten som är rötskadad men behålla en del av sporten med påväxt som i övrigt ser frisk ut.
Det jag känner mig lite osäker kring är takgenomföringarna, är idag en skorsten, venthuv för köksfläkt samt avloppsluftning. Går det att behålla de gamla överbeslagen om jag väljer att lägga tegeltak? Känns som den enklaste lösningen om de går att återanvända.
I så fall vad bör kontrolleras för att det ska fungera? Idag är pappen uppvikt direkt imot tegelskorsten utan underbeslag, går det att få dit ett underbeslag om plåtbeslaget på skorstenen återanvänds eller kan man utföra uppvikt av papp på något annat sätt?

• Tegeltak med skorsten och genomföringar för ventilation och avloppsluftning på ett hus från 1960.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tegeltak med synlig mossa och en skorsten, i behov av reparation eller utbyte.
    Skapa konto
  • Råspont med mögelpåväxt och några rötskadade områden på vinden under ett läckande tak.
    Skapa konto
  • Tegeltak på hus från 1960 med skorsten och stege, träd och blå himmel syns.
    Skapa konto
  • Mörkt bild på en vind med synliga träbjälkar och råspont, samt isolering på golvet, som visar tecken på påväxt och fuktskador.
    Skapa konto
Ingen som har några tips eller idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.