Hej! Jag skulle gärna få lite input på en fundering om att sätta gles på diagonalen för att få takpanelen att bli liggandes.
Vi har cc 120 cm mellan takstolarna, men skulle behöva cc 60 för att takpanelen inte ska bukta. För att inte få panelen ståendes funderar vi därför på att sätta gles diagonalt. På så vis kan vi få till takpanelen så som vi vill ha den. Vi har även tänkt ha spottar i taket vilket då borde gå lätt för elektrikern att installera(?).
I teorin låter det som en bra lösning i mina öron, men i praktiken desto knepigare. Jag har en tanke om att använda montageband för att hålla uppe isoleringen innan ångbromsen och därefter gles sätts fast. Men till saken hör att vi valt träfiberisolering och den är rätt så tung, så jag är lite tveksam till att det går.
Min svärfar tycker vi kan sätta glasen först, skjuta in isoleringen och sätta ångbromsen sist, men då blir det ju massa hål där spottarna ska sitta.
Jag tycker att det borde vara ett rätt så vanligt bekymmer att man vill få liggande panel, men har inte lyckats hitta någon bra lösning.
Har någon där ute råd att ge oss?
Vi har cc 120 cm mellan takstolarna, men skulle behöva cc 60 för att takpanelen inte ska bukta. För att inte få panelen ståendes funderar vi därför på att sätta gles diagonalt. På så vis kan vi få till takpanelen så som vi vill ha den. Vi har även tänkt ha spottar i taket vilket då borde gå lätt för elektrikern att installera(?).
I teorin låter det som en bra lösning i mina öron, men i praktiken desto knepigare. Jag har en tanke om att använda montageband för att hålla uppe isoleringen innan ångbromsen och därefter gles sätts fast. Men till saken hör att vi valt träfiberisolering och den är rätt så tung, så jag är lite tveksam till att det går.
Min svärfar tycker vi kan sätta glasen först, skjuta in isoleringen och sätta ångbromsen sist, men då blir det ju massa hål där spottarna ska sitta.
Jag tycker att det borde vara ett rätt så vanligt bekymmer att man vill få liggande panel, men har inte lyckats hitta någon bra lösning.
Har någon där ute råd att ge oss?
Produkter som diskuteras: "montageband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Förklara hur tanken är att montera takpanel liggande i taket .
Vad är takpanelen för ngt ?
Cc 1200 mm på takstolar är normalt , glesen monteras tvärs takstolar med cc 300 mm
Om du ska isolera med träfiber så är det lämpligt att montera ångbromsen först , sedan glespanelen .
Vad är takpanelen för ngt ?
Cc 1200 mm på takstolar är normalt , glesen monteras tvärs takstolar med cc 300 mm
Om du ska isolera med träfiber så är det lämpligt att montera ångbromsen först , sedan glespanelen .
Hej! Jag glömde skriva att det är lutning på innertaket. Med liggandes menar jag då att takpanelen går tvärs över takstolarna, (i motsatt till ståendes, dvs. att panelen skulle följa takets lutning). Panelen blir träpanel (15 x 118 mm)
Om man sätter gles diagonalt kan man då få cc 60 cm men spikraderna blir förskjutna.
Om man sätter gles diagonalt kan man då få cc 60 cm men spikraderna blir förskjutna.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Om du kommer att ha el (flexslang) bakom träpanelen så får du inget bra installations skikt .D DavidNS skrev:Hej! Jag glömde skriva att det är lutning på innertaket. Med liggandes menar jag då att takpanelen går tvärs över takstolarna, (i motsatt till ståendes, dvs. att panelen skulle följa takets lutning). Panelen blir träpanel (15 x 118 mm)
Detta om du monterar träpanelen mot takstolar direkt (utan gles)
Ang isolering med träfiber i snedtak , sätt upp gles tillfälligt i snedtaket .
Obs , spottar måste ha en potta bakom sig .
Hej! Tack för svar! Kan du utveckla hur du menar med att sätta gles tillfälligt?Tomture61 skrev:
Det låter som det bara blir krångligt så som du tänker med diagonalt.
I mitt fall tänkte jag först ha panelen stående men tyckte efter jag skruvat gles att liggande blir snyggare. Ville inte riva delar av glesen med hål i ångspärr, så det vart ett varv till.. fast stående gles
//Kramla
I mitt fall tänkte jag först ha panelen stående men tyckte efter jag skruvat gles att liggande blir snyggare. Ville inte riva delar av glesen med hål i ångspärr, så det vart ett varv till.. fast stående gles
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Kramla
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Såhär gjorde jag för att få takpanelen på andra hållet. Petade upp en gles ovanpå den befintliga och skruvade sedan småbitar för att komma i liv. Givetvis med korta skruvar som inte punkterar ångspärren. Hade jag inte varit angelägen om att behålla så mycket takhöjd som möjligt hade jag bara dubbelglesat på tvären som någon la in en bild på. Men då hade jag tappat 28mm i takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
I mitt hus är det träpanel i taket direkt på takstolarna sedan är det en typ 45x45 inlagt mellan takstolarna som bara sitter i panelen. Panelen är ca 13 - 15 mm tjock. Buktar inte.
Protte
Protte
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden