Tråkigt att de skulle bli så fel, skulle kanske i efterhand valt att inte rikta taket och använt lertegel istället.. en nyare tillbyggnad fick plåt på sig och då kändes det konstigt att låta gamla taket vara oriktat...
Ett ojämnt tegelrött plåttak med synliga riktningsfel, omgivet av gröna träd och en grusväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under taket är inte ruttet, varför plåten har hamnat där vet jag inte. Tidigare ägare som gjorde någon snabblösning. Del av ett tak med felaktig riktning, synligt underlag av trä och gamla tegelpannor i kontrast mot ett rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detailj av ett felaktigt riktat tak med plåttak, synlig bärläkt och underliggande rödmålat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen att riktningen av taket är felaktig visste jag inte, trodde man gjorde på detta vis.. riktade med 28x70 och vanliga 25x35 bärläkt. Flera jag pratat med sade att det räcker med 25x35 att rikta men tyckte det kändes lite klent.. Vad gör man här näst, sänker gavelsidan något, dir med vindskivor sen nöjd, eller bör man riva hela taket och göra om det? Huset befinner sig inte i Norrland så snö finns knappt, men man vill ju fortfarande att grejerna ska hålla..
 
Tomture61
Vet ej syftet med att rikta taket , linjera med "nyare tillbyggnad" eller ?

Hur tänkte du göra med gapet vid takfoten ?

Plocka ned pannorna igen , bort med bärläkt , gör om.

Är det plåt på hela taket ?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag kan nog råda dig till att ta bort uppriktningen helt och hållet. Väl då har du inga problem att få till både takfot och vindskivor. Ska man lägga läkt fristående ska det vara minst 35•70 och då pratar vi bärläkt. Men då finns det också en fuktspärr under som kan ta hand om kondensen som blir under pannorna. Samt att ifall en panna går sönder så tar spärren hand om detta vatten också. Hur du har just för tillfället vet jag inte, men någon typ av spärr annat än plåt bör du ha då den knappast är tät med alla hål som uppkommit med tanke på uppsalningen. Vidare så har du kan jag tro riktat även nya plåttaket med tanke på rakheten i övergången mot teglet. Och där ligger då också många timmar bakom, men jag kan nog råda till att även där lägga utan uppriktning. Många timmar till blir det men till slut så blir det kanon
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej syftet med att rikta taket , linjera med "nyare tillbyggnad" eller ?

Hur tänkte du göra med gapet vid takfoten ?

Plocka ned pannorna igen , bort med bärläkt , gör om.

Är det plåt på hela taket ?
Ja precis, svårt att lägga plåt om underlaget är ojämt. Vet inte, det var om man kunde sänka takfoten några cm utan att det ser konstigt ut. Ja kanske bara är att göra så.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag kan nog råda dig till att ta bort uppriktningen helt och hållet. Väl då har du inga problem att få till både takfot och vindskivor. Ska man lägga läkt fristående ska det vara minst 35•70 och då pratar vi bärläkt. Men då finns det också en fuktspärr under som kan ta hand om kondensen som blir under pannorna. Samt att ifall en panna går sönder så tar spärren hand om detta vatten också. Hur du har just för tillfället vet jag inte, men någon typ av spärr annat än plåt bör du ha då den knappast är tät med alla hål som uppkommit med tanke på uppsalningen. Vidare så har du kan jag tro riktat även nya plåttaket med tanke på rakheten i övergången mot teglet. Och där ligger då också många timmar bakom, men jag kan nog råda till att även där lägga utan uppriktning. Många timmar till blir det men till slut så blir det kanon
Åhfan, hade 45x70 på andra sidan, det är brädtak sedan ligger en oljehärdadboard över hela taket som tar emot fukten från pannorna. Går det alltså att lägga plåttak på ett oriktat tak? Det var flera som avrådde mig till det.
Hus med tegeltak och synliga svackor, skorstenspipa, solpaneler och omgivande träd mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så såg platta-taket ut innan och på den sträckan fanns det svackor som gick från 0 till 700mm.

Antar att andra sidan också är ogjord? Där var det ännu värre svackor och brädgården som sålde pannorna avrådde helt från att lägga det på ett oriktat tak. Men även där skulle jag satsat på lertegel såhär i efterhand antar jag..
Tak med röda tegelpannor på en byggnad med en tegelskorsten, synliga svackor och ojämnheter i takstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ombyggt tak med brädtak och oljehärdadboard under röda takpannor, visar svackor och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött tegeltak på ett trähus med skorsten och byggnadsställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Man bör inte lägga plåt på allt för ojämna tak, nej, men det är skillnad på att rikta med några träkilar eller tunna brädor här och var och att bygga på flera decimeter.

När jag bytte plåttak på mitt gamla, sneda tak så la jag strö och bärläkt samt riktade de värsta bitarna med kilar och mellanlägg, typ max 3-5cm. Har taket sjunkit flera decimeter (och inte byggt så) är det något allvarligt problem med takstolarna som måste rättas till först.
 
Tomture61
Om ett tak ska riktas och det är stora höjdskillnader så måste man börja nästan från början .
Bort med alla ytskikt från taket så enbart takstolar är kvar , om det är möjligt så förses takstolar med nytt trä på sidan med rätt höjd.
Man måste också tänka på hur det blir vid takfoten med tjocklek/höjder.
Samma sak vid vindskivor.

Eller så river man bort takpannor och plåt , dit med nytt tätskikt och läkt , detta med devisen "lite snett är också rakt"
 
  • Gilla
m2h och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man bör inte lägga plåt på allt för ojämna tak, nej, men det är skillnad på att rikta med några träkilar eller tunna brädor här och var och att bygga på flera decimeter.

När jag bytte plåttak på mitt gamla, sneda tak så la jag strö och bärläkt samt riktade de värsta bitarna med kilar och mellanlägg, typ max 3-5cm. Har taket sjunkit flera decimeter (och inte byggt så) är det något allvarligt problem med takstolarna som måste rättas till först.
Ok förstår! Huset är över 200år och inget är gjort av snickare, utan de är hemmapulare som har byggt till huset i olika generationer, därav tror jag mycket av snedheten kommer ifrån. Vi har kollat alla takstolarna på vinden och dom ser fina ut.
 
  • Gilla
FT snickare och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Kan ju tillägga att mitt hus absolut inte är symmetriskt överallt eftersom det är byggt av en glad amatör som först köpte en gammal arbetsbod från lokala sågen på 1920-talet, byggde en extra våning på den och sedan en vinkeldel mitt på sidan där skorstenen sitter. Både lutning och längd på takets olika delar skiljer litegrann men det var ju bara att anpassa plåten efter det eftersom underliggande struktur var sund. Bl a 38mm råspont. Äldsta delen är t ex ca 45° lutning (var mest ojämn) och nyaste 34° (nästan perfekt).
 
Rikta taket bör man naturligtvis göra!
Problemet är när man försöker rikta upp ett tak i VÅG när huset är snett! Man riktar nock takfot och gavelläkt med murarsnöre! Sedan riktas läkten med snöret inom "ramen"!
Ett tak kan vara rakt utan att vara i våg!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.