3 304 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Jag har ingen takpapp under pannorna.
Jag var uppe på taket och tog bort ett gammalt rör som inte används längre. Då upptäckte jag att jag inte har någon takpapp under pannorna, är det vanligt?
Huset byggdes -89 och jag har bott där sedan 2012. Inga problem med läckor eller svarta fläckar i tak på vinden.
Det ser ut som 9 mm playwood och läkten är ca: 35x35 m.m. Ska jag bli orolig?
Huset byggdes -89 och jag har bott där sedan 2012. Inga problem med läckor eller svarta fläckar i tak på vinden.
Det ser ut som 9 mm playwood och läkten är ca: 35x35 m.m. Ska jag bli orolig?
Har du varit uppe på vinden någon gång? Bra att kolla till varje vår eller så.Müssli skrev:
Jag var uppe på taket och tog bort ett gammalt rör som inte används längre. Då upptäckte jag att jag inte har någon takpapp under pannorna, är det vanligt?
Huset byggdes -89 och jag har bott där sedan 2012. Inga problem med läckor eller svarta fläckar i tak på vinden.
Det ser ut som 9 mm playwood och läkten är ca: 35x35 m.m. Ska jag bli orolig?
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Inte helt ovanlig lösning som användes mest av husfabriker tror jag. Kräver att man har stenkoll på pannorna då det inte finns någon säkerhet bakom men direkt orolig tycker jag inte, när det är dags att byta pannorna är det väl rimligt att kosta på lämplig underlagsprodukt.
Det är vanligt med board eller plywood under betongpannor och om huset har haft >30 problemfria år med den lösningen är väl takets ekonomiska livslängd uppnådd nu? Du kan i bästa fall hoppas på några fler år om pannorna är i gott skick och du byter de som eventuellt går sönder och håller mossan borta från taket.Müssli skrev:
Jag var uppe på taket och tog bort ett gammalt rör som inte används längre. Då upptäckte jag att jag inte har någon takpapp under pannorna, är det vanligt?
Huset byggdes -89 och jag har bott där sedan 2012. Inga problem med läckor eller svarta fläckar i tak på vinden.
Det ser ut som 9 mm playwood och läkten är ca: 35x35 m.m. Ska jag bli orolig?
Väljer man lertegel eller fasad plåt är ju råspont och papp nödvändigt, men då hoppas man väl på minst dubbla livslängden jämfört med 'zandapannor'
Bra, fortsätt med det.Müssli skrev:
(särskilt att kolla efter fuktfläckar och färgförändringar på plywooden)
Planera in ett byte av pannor inom max 20 år framåt, med fortsatt uppsikt, och passa då på att förbättra konstruktionen.
Och sov lugnt.
Som sagt, har det klarat sig bra i 30 år är det inget att plötsligt få panik över.
Klicka här för att svara
