Hej!
Jag håller på och lägger plåttak på en ladugård och ska lägga på kondensväven jag köpt ifrån byggmax (https://vison.se/bison-kondensvav-genomtrampningsskydd/). Det är en HD-polyeten väv och den ena sidan har en LD-polyeten beläggning. Det står ingenstans vilken sida som bör vara upp/ned och ingen monteringsanvisning finns. Den ena sidan är lite "skrovligare" man nästan kan känna fibrena i duken och den andra sidan är mer slät. Då tänker jag att den släta sidan borde vara den med "LD beläggningen" men varför skulle låg densitet sidan isåfall vara utåt? Motsvarande sida så har ju vattnet möjlighet att rinna in i de små "fibrerna" som går kors o tvärs.
Har även kollat på andra typer av underlagsdukar men där e oftast båda sidor belagda med LD polyeten.
Någon som har någon aning?
Med vänlig hälsning
H
Jag håller på och lägger plåttak på en ladugård och ska lägga på kondensväven jag köpt ifrån byggmax (https://vison.se/bison-kondensvav-genomtrampningsskydd/). Det är en HD-polyeten väv och den ena sidan har en LD-polyeten beläggning. Det står ingenstans vilken sida som bör vara upp/ned och ingen monteringsanvisning finns. Den ena sidan är lite "skrovligare" man nästan kan känna fibrena i duken och den andra sidan är mer slät. Då tänker jag att den släta sidan borde vara den med "LD beläggningen" men varför skulle låg densitet sidan isåfall vara utåt? Motsvarande sida så har ju vattnet möjlighet att rinna in i de små "fibrerna" som går kors o tvärs.
Har även kollat på andra typer av underlagsdukar men där e oftast båda sidor belagda med LD polyeten.
Någon som har någon aning?
Med vänlig hälsning
H
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Plasten är vattentät oavsett håll men jag törs lova även fast jag inte vet innebörden av LD och HD att det är tänkt att rullen ska rullas ut på taket som vanligt, alltså med uppsidan inåt i rullen.
Jo de tänker jag med men den sidan är inte alls lika slät som den andra och om jag testar hälla vatten på dem så rinner det mycket bättre på den sidan som är utåt i rullen haha. Ska ringa Bison imorgonRickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Klicka här för att svara
