Stenhus
isolde: [citat] Bra att du tar upp ämnet. Eftersom det går inte att ifrågasätta sambandet massa = volym x densitet [kg = m3 x kg/m3], måste "felet" ligga någon annanstans, och för att göra lång historia kort, ligger felet i den angivna densiteten. I själva verket används oftast termen klass, 400, 500, eller 600. Vad menas då med klass? Jo, det menas att block i resp. klass är godkända för
mrlillebill: Tack för svaren, om ca en månad bär det hän. Jag berättar hur det gick efteråt, det kommer att bli snyggt som tusan =)
isolde: Enligt Boverkets "Energideklaration för byggnader" är kravet för enbostadshus 130 [kWh/m2 år] i norr, och 110 [kWh/m2 år] i söder (se sidan 25). Något intressant är att man vid uträkningen av EPref skiljer på olika uppvärmingsformer. Pellets och biobränslen misskrediteras med faktor 1,3 jämfört med markvärmeuppvärmda hus som tilldelas faktor 0,4. Se bifogad bild.
hon: Ja du kan ju trösta dig med att det är nog omöjligt att få någon av dom större stenhusleverantörerna att uppföra samma hus under 3500000kr tror jag.
Abbedabbe: Vet i tusan hur det vass dikt mot underlaget egentligen blir. Jag snackade med en skånepåg som är taktäckare och hans firma gör som du skriver, skruvar vassen direkt mot råspont/plywood. Idag pratade jag med en annan taktäckare och den firman använder det traditionella läktsystemet. Han menade på att då vassen inte "luftas" riskeras livslängden på taket förkortas väsentligt.
FamiljenT: [citat] vad var det öfr stomme du använde? Låter intressant...
isolde: Oj, jag måste ha missat bilderna med isoleringen. Med tanke på plåtens profil, är sten- eller glasull att föredra jämfört med cellplast. Det känns bäst när isoleringen ligger dikt an mot bjälklaget. Jag är dock inte säker hur mycket det tomma utrymmet mellan cellplasten och plåten skulle kunna spela in.
Ardexsmitten: Här finns det mesta om Leca, som pdf-filer maxit se - LECA Väggar
karmajoyst: Personligen så hade jag valt lättbetong istället för isoblock. Prismässigt är det vad jag har sett ungefär samma...oavsett om man köper det utomlands eller hemma (alltså de lättbetong vs isoblock kostar ungefär lika mycket i polen....och ungefär lika mycket i sverige...sen är det "naturligtvis" dyrare att köpa i sverige)
Tornhill: Byggarna som satte in nya fönster hos oss, delvis med andra mått än de gamla, bilade upp tegelväggarna ovanför fönstren, både på in och utsidan, och gjöt armerade balkar där. De fönstren vi tog bort hade inte samma mått som de ursprungliga, åtminstonde inte i samtliga fall. Trots detta hade de fönstren vi tog bort oftast inga balkar eller andra förstärkningar ovanför. Där balkar
davvethepirate: Hej. Är det någon som ligger inne med lite information om hur man skulle kunna få till detta? Det enda som jag har hittat är cultured stone som man "kaklar" upp på fasaden. Finns det något annat ? mvh jonas
Stellemark: [citat] Nej.. Det var just därför jag frågade här :-) Ville verta HUR man gör i Sverige ;-) Det är därför jag frågar. vet ju att det är väldigt vanligt i bland annat Forna Jugoslavien att bygga husen av lecablock utan någon extra isolering. Det fungerar klockrent i deras klimat eftersom det tar lång tid på sommaren att bli varmt. Kan misstänka att det är likadant i Rumänien.
Gomma: [citat] Vi kommer att bygga med 350mm blocken (med isolering) i ytterväggarna och 200mm (utan isolering) i innerväggarna där vi behöver 110 mm avloppsrör (bla vägghängd WC). Mvh Peter
jon_h: [citat] Läste du inlägget ovanför ditt? Det verkar riktigt smart om man ska limma.
yonna: Nja - nu handlar tråden om att ev anlita polskt byggföretag. Låt inte tråden spåra ur! Isolde har tidigare skrivit om detta (länk ovan) och vad jag fäste mig vid var just språksvårigheterna. Ett gott råd är att välja en duktig byggledare som både kan polska och god svenska, som är bosatt i Sverige och kan svenska förhållanden samt dagligen är på plats på bygget. Om murarna,
MrMagic: Har byggt ett lättbetonghus (Celcon) med stående element mha en lokal byggare. De murade en traditionell grund och gjöt platta på vanligt sätt. Sen kom leveransen av element (som tillverkaren själv gör K-ritningar för, så vem som helst sen kan montera) på 4 trailers från fabriken i Tyskland. Tog en dryg vecka för den lokale byggaren att sätta alla elementen på plats mha en stor
jon_h: Fast nu var det ju ett uthus, kanske inte så uppvärmt. Allt handlar ju helt enkelt om hur mycket fukt som kommer genom väggen. Det kan bli en hel del fukt genom nederdelen av en gammal tegelvägg i ett ouppvärmt utrymme. Tror inte riktigt det är jämförbart med ditt hus. Men du har ju helt rätt i att det finns andra färger som säkert är tillräckligt diffusionsöppna. Edit: Förresten,
gaia: [citat] Tradition, tror jag. Dom tunna skuggar bra för stark sol , minskar insyn, minskar ekoljud inomhus. Det finns också tjocka sidogardiner som man drar för på kvällen - insynskydd vid tänd belysning och extra isolering som minskar kalldrag från fönster. Ibland har man gatubelysning som man inte vill ha i huset så drar man dom tunga gardinerna för. Finns det ingen ljus i fönster så
flinta: Är det ett riktigt stenhus eller ett lossas med tunn putskiva
drummie: Säkert. Om man ska tro Lindénvillan så är det mest hantverkarna som har blivit dyrare. Men jag är glad att jag har fått tag i hantverkare som överhuvudtaget är intresserade. Det var inte helt lätt...
walle74: var på österlen och med vilken byggherre om man får vara så fräck??? funderar oxå på stenhus på österlen nämligen!
Byggarebert: Enligt vår arkitekt så är det enklaste att bygga en tunn (10 cm) lättbetongvägg på ena sidan och bygga in väggen med gips på andra sidan.
isolde: Det beror lite på valet av bjälklag. Väljer du att gjuta eget mha Plannjas Combideck, gör du precis som med en begongplatta och saken är ur världen. Väljer du däremot färdiga element i armerad lättbetong får du antingen ha ett utrymme mellan bjälklaget och innertaket, eller så bygger du upp "ventilationstrummor" som löper längs väggar. Jag tror att bilden nedan illustrerar det
yonna: [citat] Rättning: ska naturligtvis vara " om man lägger in en skena fastnar putsen dåligt ovanpå denna etc "
Shukokai: Vi skall bygga ett lättklinkerhus med mansardstak och jag undrar om någon har någon erfarenhet av det, och hur/var man avslutar diffspärren från övervåningen? Gärna med foton eller länkar hur man löser det. Tack på förhand /T
suezen: Hej, Ursäkta sent svar, såg inte inlägget förrän nu. Vi var de första kunderna de fick (vi flyttade in våren 2002) och vi är mycket nöjda. Maila mig om du vill ha mer detaljerad information. Mvh Anders
_felix_: Invändigt använder man/många glasfiberarmeringsduk isf "hönsnät" billigare och enklare att montera. Utvändigt är det bara hönsnät som gäller. Jag skulle aldrig putsa ett nytt hus utan nät, mycket billig investering jmf med allt annat. Problemet med puts såväl invändigt som utvändigt är ju kostnaden för arbetstiden. materialet i sig är relativt billigt. Alla priser jag fått är
gullex: Då ingår allt det skall vara städat o klart,men putsfirmor går ofta på pris på jobben och då räknar man hel fasadyta över normalfönster och räknar bort större partier men det finns inga regler för hur stora eller små fönster man skall dra av för utan det är förhandlingsak.Har man pris så förhandlar man innan och sedan är det ingen som bryr sig om hur många timmar jag har på