Stenhus
mange-nanna: ja det kan vara bra när man ska fräsa spår i lecan . efter lite samråd med min elektriker har vi beslutat att dra elen i plattan och sen upp till varje anslutningställe då slipper man spåra så mkt /mange
Pepparkaka: [citat] Nu är väl inte valet vid ett nybygge mellan att ha ett FTX-system eller självdrag, utan mellan ett FTX-system eller en frånluftsvärmepump.
ktm250: [citat] Det gör man inte. De står på ett glidskikt.
Tre små Grisar: Ju torrare och varmare över normalt desto svårare blir putsningen.
Tre små Grisar: Du vill alltså släppa in kyla och fukt (frost) i blocken? Tänk oxå på att styvheten minkar exponentiellt med smalare lastbärare!
Rund_skruvad: Tackar alla för hjälpen (tips och råd mottages givetvis ändå) Då vet jag vad jag ska gör i morgon.
imported_Byggaren: Finja har mer än en sorts bruk/btg. på säck. Det ska vara en KC-blandning. _______________ Byggaren
Gallimatias: [citat] Först skurar med bräda, därefter stålas ytan med ett sk svärd.
Stenper: Du ska ha ett väldigt stort tack Isolde!!! Det här kan nog sägas vara materialet jag letat efter! Det 50 cm tjocka blocket har ett U-värde under 0,12. Vi har ändå tänkt oss att handla fönster, ytterdörrar och vakumisolering från Tyskland. Köper man Twinstone direkt från tillverkaren eller måste man gå via en byggvaruhandlare? Det har egentligen aldrig känts riktigt bra med
viltfjall: Står i begrepp att göra samma sak. 3 motfyllda sidor och en fri. Resten av källaren muras i leca 250 mm block. Frågan är då om det blir isolerblock (isoleca) i den fria väggen men då det krävs en del passning, hörnblock och annat så skippade jag till slut den idén. Tänkte ändå ha ex västkustskiva på utsidan då denna ligger under en altan. Kort sagt så blir det lite krångel i
larsg: Vi bor i ett nybyggt hus med den Finja-vägg som beskrivs i första inlägget (dock dubbla skivor på insidan). Vi är mycket nöjda, det är en välisolerad och väl ljuddämpande vägg som kändes stabil under vinterstormarna! Väggsektionerna tillverkas unikt till varje hus, så ni kan få det som ni vill. "Finja Stilhus" är mer att se som exempel/marknadsföring från Finja.
imported_Byggaren: Inte annat problem än att det kan rosta om det inte skyddas med rostskyddsfärg och den fuktisolering du ändå ska ha under klinkern dras upp på järnet. Nivåskillnaden kan man ta bort med självnivillerande golvspackel i badrummet. Nivåskillnaden i vägg går att ta bort om du hackar in för järnet i den nedersta skiftraden. _____________________ Byggaren
yonna: Jag har partiellt musnät vid grunden pga att det finns ventilationsutgång för pelletskaminen samt att man har lagt rör för ev radonluftning (såvida myndigheterna skärper kraven framöver). Näten vid sockeln syns inte efter att huset blev färdigt eftersom jag har trädäck på bägge långsidor av huset.
zachris: Var och besökte nyöppnade Stenvalls i Märsta-Knivsta-trakten och såg att dom också hade en mindre mängd Celcon-grejer liggandes på gården. Stenvalls brädgårdar
ByggaNytt: Om du murar hörnen först så kan man ju inte armera, men det är kanske inte aktuellt? Fick några "spännklossar" i plast av av murare att fästa i hörnen för att sedan spänna ett snöre i, han hade nämligen en murarkompis som på vanligt vis hade dragit i en spik i Lecan - denna lossande sedan och for in i ögat med förlorad syn som följd... Jag skruvade en skruv i brädorna och hade
Honken_byggare: Vi har vårt mätarskåp på utsidan av huset helt och hållet. Det är inte infällt och det är inga problem vad jag vet. Sen att det kanske inte är så snyggt men det är ju en annan sak. Vi har målat mätarskåpet i samma färg som väggen så det är inget man tänker på att det sitter där.
koddas: Vi har eluttag i samtliga fönstersmygar, vanligtvis längst ner i vänstra smygen. I de fönster som är höga och smala är lamputtag placerat centrerat i övre smygen. I vissa smygar har vi placerat spotlights. Blir väldigt fint och stämningsfullt när det är mörkt ute.
isolde: Tunn- eller tjockputs spelar ingen roll, men det ska stå maskinputs på förpackningen. Kan inte svara på exakt vilka beståndsdelar som skiljer maskinputs från vanligt puts, men hör med någon producent som säkerligen vet. Nätning är rekommenderad framförallt runt fönster och hörn. Ihop med tunnputs räcker det med remsor som du fäster på utsatta ställen. I kombination med tjockputs
SmygvinkelChalle: Självklart monterar man själv dosor och rör om man har ork och lust, därefter kommer elektrikern och drar i kablar osv. Vid lite större dragningar brukar elekrikern kika förbi en snabbis och dra med tuschpenna hur han tycker att rören skall gå därefter karvar/fräser jag kanaler för rören, borrar samt monterar dosor. Jag brukar vänta med att spackla igen rännorna tills elektrikern
imported_Byggaren: Det enklaste du kan göra är att skaffa två 6-kantstänger, så långa som djupet du ska borra + 100 mm för fäste i maskin, och en bit plattjärn 3x40 som du kapar av till den diameter du ska ha på hålen. Sätt sen plj. på flatan till knappt hälften av längden i skruvstycket och vrid till det m.h.a. en skiftnyckel så att kanterna skevar från varandra på sidorna. Slipa dessa kanter på
ktm250: Oj... nästan 1 år gammal tråd... men, men... Rengöring måste ske innan. Hetvattentvättning är bra. Ingen primer innan A-bruk för då fäster det inte. Förvattning är dock viktigt.
Habbe: Håller Dorothermblocken för det dom utsätts för kan jag inte se ett uns av risker i det du beskriver. I Dorothermfallet pratar vi ju dragkrafter i cellplasten vilket bör ha en betydligt lägre hållfasthet än de tryckkrafter du funderar över. http://www.dorotherm.se
imported_nybyggaren: Grunden är 35 x 11 m, och då skulle det kosta 350 000:- . Så stort blir inte bygget. Det kommer hamna på ca 17 x 10 m. Ska ta kontakt med bank, KC-betong, och allt annat som måste kollas upp innan bygget sätter igång. Jag får återkomma med daxfärska priser o dyl när vi kommit igång lite mer.
yonna: Forumisten har tidigare fått mess om varför inlägget strukits så jag stänger denna tråd nu.
perharaldsson313: Habbe! -jag skall bygga 7 mk öster om Sjöbo i skåne, landsbyggd alltså. Låter i ditt senaste inlägg som om din situation liknar min med bygget.
blender: Hej, är det någon som känner igen denna bild? Edit: vi hittade.
Pasta: [citat] Vanligast behöver inte vara bäst, men visst sparar det tid om man har brottom vilket verkar vara dagens ledord. Formsatt sula och muradgrundmur som man gjuter plattan innanför är en gammal beprövad variant som är en väldigt bra konstruktion som tar lite längre tid att göra det behöver heller inte vara dyrare det beror på förutsättningarna. /Patrik