10 017 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
lecahus me träfasad..
Hej!
Jag har en undran tanken e att vi ska mura upp huset me leca men fasaden kommer vi ha liggande träpanel..
Fråga 1:Hur tätt blir ett lecahus om man inte putsar de?
2:ska man tilläggisolera i så fall å hur ska de se ut i så fall isolering på insidan eller utsidan eller både och?
Många tycker nog att de verkar onödigt att blanda stenhus me träfasad..
Men jag tror å tycker att liggande träpanel kommer passa bäst på ett funkishus..
Men man vill juh ändå ha fördelarna som ett stenhus för med sig som tex svalt å skön sommar klimat i huset..
mvh Danne
Jag har en undran tanken e att vi ska mura upp huset me leca men fasaden kommer vi ha liggande träpanel..
Fråga 1:Hur tätt blir ett lecahus om man inte putsar de?
2:ska man tilläggisolera i så fall å hur ska de se ut i så fall isolering på insidan eller utsidan eller både och?
Många tycker nog att de verkar onödigt att blanda stenhus me träfasad..
Men jag tror å tycker att liggande träpanel kommer passa bäst på ett funkishus..
Men man vill juh ändå ha fördelarna som ett stenhus för med sig som tex svalt å skön sommar klimat i huset..
mvh Danne
1. Det blir väldigt otätt det blåser rakt igenom. Du skall slamma eller putsa på bägge sidor ännars är inte lecan tät.s60 skrev:
2. Isolera på utsidan för bästa värme/kyllagring dessutom får du ett varmare murverk som är fuktsäkrare.
/Patrik
Har juh aldrig slammat tidigare är de svårt att gör detta sj??egentligen behöver de kanske inte se så bra ut för tanken e nog att ha träpanel som sagt..Pasta skrev:
Känns som ett jäkla jobb att slamma både insida å utsida.vad tror du om att slamma utsidan å isolera insidan Sen gipsväggar me reglar mm på insidan?
Mkt tacksam för svaren..
En sak är att sätta trä utanpå ett stenhus ... smaksak men nog kan du få lika energivettigt hus med att bygga ett rejält isolerat trähus? Att inte utnyttja stenhusets goda egenskaper genom att isolera invändigt tycker jag låter mer tokigt. Väldigt dyrt också. Jag är tveksam till en konstruktion som isolerar även invändigt.s60 skrev:
Sommarsvalkan fixar nog en 'bakoframvänd' ventilation. Ska du dessutom ha funkisstora fönster blir det ändå varmt sommartid - jag fick dra ner rullgardinerna som solskydd denna sommar innan jag fått upp segeltaken.
Du kan väl kika lite närmare på VillaVarms hus och hur dessa är konstruerade?
yonna skrev:En sak är att sätta trä utanpå ett stenhus ... smaksak men nog kan du få lika energivettigt hus med att bygga ett rejält isolerat trähus? Att inte utnyttja stenhusets goda egenskaper genom att isolera invändigt tycker jag låter mer tokigt. Väldigt dyrt också. Jag är tveksam till en konstruktion som isolerar även invändigt.
Sommarsvalkan fixar nog en 'bakoframvänd' ventilation. Ska du dessutom ha funkisstora fönster blir det ändå varmt sommartid - jag fick dra ner rullgardinerna som solskydd denna sommar innan jag fått upp segeltaken.
Du kan väl kika lite närmare på VillaVarms hus och hur dessa är konstruerade?
Ska kika på villavarmshus.
Känns rätt att mura upp huset robustare etc..Men ska ta reda på mer fakta innan man börjar
mvh danne
Klicka här för att svara