Z
zachris: [citat] Kul att det var så enkelt, men det här med lagning/putsning har jag alltid undrat över. Klarar man att mura över rören man fräser in själv eller måste ett proffs göra det?
12 svar · 12,6k läst
K
kongolasse: Hej jag skulle ha gipsbruk (väl samma sak) för att lima upp gips skivor. Jag köpte på woody.....SVIN DYRT för en liten spann, ca 200:-. Körde till Bauhaus där hade dom en hel säck på 30-40Kg för 169:-.... Rotband handputs heter det. /Lars
3 svar · 9,4k läst
volvo
volvo: Köp en kvalitetsfärg hos en färghandlare så får ni råd av kunnig personal hur ni skall gå tillväga med just deras färg.
1 svar · 3,3k läst
B
Byggarebert: Står själv i valet och kvalet mellan fasadplattor i fibercement och puts. Fasadplattor blir nog ungefär samma pris som puts med svensk arbetskraft (eftersom puts är så orimligt dyrt här . . .) Fasadplattor är inte vanligt i Polen i alla fall, där putsar man 95% av alla hus.
3 svar · 6,2k läst
D
Dobis: Det finns inte så många byggföretag som bygger helt i tegel. Har en känsla att de flesta finns i Skåne och södra Sverige. Men jag har hittat några länkar som kan vara värt att kolla upp. Det finns en arkitektbyrå som heter Agneta Hahne Arkitekter AB www.aha-ab.se som har byggt några mycket snygga hus i tegel. Kolla deras webbsida. Där nämns också vilka som har byggt husen, bl.a.
3 svar · 4,3k läst
F
_felix_: enda anledningen till leca-innerväggar borde väl vara att man vill få putsad yta ? eller är det ytterväggar av isoler-leca ? isåfall så kör med gipsskivor om ni vill ha tapet. Men, man behöver inte vara en hejare på att putsa för att putsa invändigt, inte svårare än att spackla. Gipsputs är lättjobbat och blir snyggt. Dessutom finns det ju glasfiber nät i dag, enklare och
1 svar · 3,8k läst
L
LHO: Hittade denna annons: http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3444576&service=hemnettodn&caller=main&area=14&kommun=256&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ Någon som känner till denna stenhustillverkare? www.nordiskastenhus.se
0 svar · 2,5k läst
Y
yens: Jaha, då var man på gång då, budgivningen är klar, och besiktning nästa vecka (huset var radontestat U.A). Här kommer en bild från den riktiga ritningen, nu kanske någon smart förståsigpåare kan säga mer om vad man tror om innerväggen. Jag kommer givetvis höra med besiktningsmannen, men vem orkar vänta en hel vecka :-)
7 svar · 3,2k läst
·
A
Anders1010: hej bwe, Vi hade totalentreprenad och det är jag mycket tacksam för. För oss kommer olyckan inte att kosta något extra mer än att vi måste ha byggnadskreditivet lite längre,samt att KA räkningen blev dyrare. Naturligtvis har vi förseningsklausul i kontraktet, så vi får 4000kr/påbörjad vecka. Roxi har tagit sitt ansvar och rett ut problemen, men jag som är ett kontrollfreak vill veta
6 svar · 2,2k läst
A
anku: Hej Jag håller på att bygga ett hus med Celcon block 365mm. var lägger jag diffspärren om det skall finnas någon? Har tänkt att putsa med gipsputs på insidan och sedan lägga en difftät färg på insidan. Är detta vettigt eller har någon erfarenhet av detta?
0 svar · 3,0k läst
L
Linis: Kanske har du rätt i att vi inte hade behövt så bred luftspalt. Jag tänkte med eldosor och så, att allt ska få plats, och så tänkte jag att det inte stör med lite luft emellan. Vi knackade inte bort allt puts, bara det som satt löst. Och tretexen sen, ja den satt direkt på den gamla putsen som du beskriver. Det är ju inte idealiskt, men funkar. Jag kunde se när vi tog bort tretexen
4 svar · 3,9k läst
L
larsu: Det viktiga är när du skall tvätta fasaden är att börja nedifrån och tvätta/blöta den. Börjar du uppifrån så rinner det smutsiga vattnet ner på den torra ytan som suger åt sig smutsvattnet ich sen är det i princip kört, dvs du får smutsränder som blir mycket svåra att få bort. Lycka till!
3 svar · 4,3k läst
A
AoA: Pris på Ytong i Polen? Vilka marginaler har dom? Hur mycke kan man pressa ner priserna från Ytongs ca prislista?
15 svar · 9,0k läst
·
W
walle74: Bra ide!!!!!!!!!!!
5 svar · 4,5k läst
V
Villaguden: Fråga annars Caparol!
3 svar · 3,4k läst
V
Villaguden: Den ser vit/gul ut på nått vis!
6 svar · 3,6k läst
·
V
Villaguden: Önskar att trivselhus byggde i sten. För dom kan man lita på!
17 svar · 6,9k läst
V
Villaguden: Kan rekomendera Skånska comab.....dom är väldigt bra att ha och göra med!
3 svar · 4,8k läst
G
gaia: Du måste vänta med putsarbeten till våren om du vill ha en bra resultat. Det är ju frost i Skåne ;). KC-färg är en blandning av kalk-cement i färgform och liknar kalkfärg = helmatt, andas och finns i samma kulörer som kalkfärg ;) Grattis till huser som har äntligen kommit i dom rätta händerna, känns det som ;) gaia
3 svar · 2,3k läst
G
gullex: Sto nordic kostar 700krm2 +moms men du kan säkert få någon billigare om du letar.
1 svar · 13,0k läst
S
s60: Tanken e att göra de mesta sj.. men man kan nog räkna me rätt saftig peng ändå..Bygger i sthlms området..
2 svar · 2,6k läst
W
walle74: Firman e Bo-Hus i Ystad och det kan väl stämma med ca 15000/kvm. Jag får då ryggåstak över vardagsrum o kök, klinker i kök, entre, hall och allrum, carport med isolerat förråd, badrum med bubbelbad o vägghängd toa. Ska också tillägga att jag själv gör all el.
6 svar · 6,5k läst
S
Shukokai: Funderar på att mura en lättklinker stomme i vinter (istället för att betala räntor och se glad ut hela vintern). Är det någon som har någon prisuppgift på väder skydd eller erfarenhet från "vintermurning"?
0 svar · 2,2k läst
B
Byggarebert: Bilden:
12 svar · 6,7k läst
·
volvo
volvo: [citat] Nyckelfärdigt talar snarare om hur produktionsupphandlingen gått till. Man kan få både nyckelfärdiga egenritade hus och nyckelfärdiga kataloghus. Allt har sina för och nackdelar. Arkitektritat har fördelen att man kan styra allt in in minsta detalj och få ett unikt hus. Nackdelen är att det är mångabeslut som skall tas och eftersom ert är det enda huset som byggs så kommer
5 svar · 2,1k läst
R
rolsie: Några självklarheter som jag glömde att nämna; - Kolla att de (både 'förmedlaren' och snickarna) har arbetat i sverige en tid. - Att de har referenser på jobb i Sverige. - tidsedlar skall godgännas av beställaren (du) - Man skall göra upp arbetstider i förväg som tidigare inlägg beskrev. Och inte minst, vilka som ska arbeta! I mitt fall jobbade snickarna mitt i den varmaste sommaren.
7 svar · 3,8k läst
A
Anna_Dyring: HEj, jeg kan se på deres sprog at I er dansker :D Er selv svensker men har lige flyttet tilbage til SE fra DK efter tre år i DK. Vi er selve igang med at projektere et fullmuret huse, dessværre må jeg sige at der ikke er nogen firmaer, lignende i DK, der opfører fullmurede huse. Afhængigt hvor i SE du skal bygge findes der jo alternativ, hvis der er i sydsverige, kontakte et danskt firmae
1 svar · 3,6k läst
H
Honken_byggare: Jag håller med Byggare Bert.  Vi har också lättbetonghus och vi har lättbetongväggar i alla innerväggar. Eftersom jag är murare och har jobbat mycket med liknande så har man sina små knep och när det gäller att laga igen efetr rördragning är det lättaste att sätta spik som håller rören på plats och sen lagar man igen spåren med en blandning av vanligt putsbruk (billigt) och en
7 svar · 8,2k läst
·
H
Honken_byggare: Det var en konstig uppfattning. Kolla bara vad vanlig fasadfärg till träfasad kostar att köpa till ett normalhus på 150m2 i 1 1/2 plan, mellan 15-20.000 sen tillkommar arbetet. Att putsa en fasad med klassisk 3-skiktsputs dvs grundning, nät, 2 lager grovputs, genomfärgad stänk/spritputs kostar ca 100.000 till samma storlek av hus och då ingår arbetet, ställningar mm och moms. Räkna på
3 svar · 8,8k läst
I
isolde: Merkostnader för värmetält, samt frostfri förvaringsplats för ytong-block beror på hur lång tid murandet tar i anspråk. Det påpekas från tillverkarens sida att frostbitna block inte får användas. Har man ingen möjlighet att skydda blocken undan frosten, måste man värma upp dem innan de limmas, vilket naturligtvis blir ett mödosamt arbete. Rent teoretiskt kan man limma i
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.