H
haslingen: Är stenhus hus med lättbetong block eller liknande hårda block? Det finns metoder att komma under 0,15. Tillexempel kan man använda Isorasts Neupor block som har u-värde på 0,1. (48 cm tjocka). Annars kan man använda Thermokub (20 cm cellplast) eller Dorotherm (15 cm cellplast) cellplastblock som ger bra uvärde. Man gjuter i betong i cellplatsblocken som i första läget fungerar som
29 svar · 15,2k läst
H
honda: [citat] Hej! Jag kan inte svara på hur de har nätat. Huset blev putsat April 2005, och vi upptäckte problemen November 2006, sedan har det förvärrats allt eftersom. Första förslaget från STO var att måla om huset. Vi tillkallade en särskild besiktning och utredning som dömer ut detta förslag, man skriver att åtgärdsförslag från STO inte bedöms lösa problemet långsiktigt. Vi har
20 svar · 8,5k läst
E
E&C: Tack för infon! Någon som bor i ett Maxit DSM hus? /Emil
10 svar · 6,1k läst
A
Alko: Jo jo, men det kan man ju uppnå också med Leca block. Tegel komer ju inte att synas från utsidan, beroende på hur man putsar förstås. Kanske är det dock annan kvalitet i tegel jfrt med Leca (map frostsprängning, sprickor?). För bra mycket dyrare antar jag iaf att det blir... /A
2 svar · 7,4k läst
L
lkarlsson: Hej Gomma, Var också inne och tittade på eran hemsida. Kan du inte lägga ut en bild på planlösningen? Huset ser verkligen kanon ut. Vem bygger ni med? Jag ska bygga i mantorp och har funderat länge på att bygga i eps block, känns som ett bra "ämne". mvh Lars
7 svar · 10,6k läst
·
Shaexan
Shaexan: Vad jag vet så gör Lindén villan även detta. Är själv intresserad av dem då deras byggteknik verkar vettig.
6 svar · 3,9k läst
A
Ante_M: En fråga i samma anda. Jag har innerväggar av lättbetong. Då jag behöver ha denna vägg att liva med en anan vägg, har jag tänkt sala på den del av väggen med lättbetong med 45*45 alt 28x70 och sedan smälla på ett lager gips. Är det något man bör tänka på eller är det bara att skruva fast reglarna med lite sättlim under mot lättbetongen direkt. Eller skall jag riva hela
10 svar · 43,4k läst
G
gus1: Hej. Någon som kan tipsa om några fina visningshus i sydvästra skåne? Mvh, Magnus.
0 svar · 5,2k läst
E
Eskil: Ja på rak murning men du snittar inga 20m2 per dag på ett helt hus med gavelspetsar osv.
4 svar · 5,1k läst
K
ktm250: Eller så följer du bara de lagar och regler för arbetsmiljö som gäller i Sverige och skaffar den utrustning som behövs så får stenarna väga vad de vill. Varför slita ut dina gubbar? Det kostar bara mer för dig i sjukskrivningar och senare rehabiliteringskostnader, men med tanke på den frustration och girighet som inlägget skiner med så finns antagligen varken kollektivavtal,
3 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: U-värdet är inte det enda som spelar in här. Man måste räkna på hela husets energiåtgång. Det spelar roll hur mycket isolering du har i grund och tak, hur många fönster du har och fabrikat på dessa, i vilka väderstreck fönster och fasader ligger m.m. Du behöver någon som gör en energibehovsberäkning för att få svar på om blocken räcker som de är eller om tilläggsisolering
13 svar · 13,1k läst
L
larsson1: Tack för utförligt svar. Alltid trevligt med proffs!
3 svar · 7,6k läst
S
saidlasf: [citat] Hej Min erfarenhet är att det blev MYCKET BILLIGARE att köpa Ytong från polen. Mycket enkelt var det dessutom. Said
3 svar · 7,5k läst
H
herbakro: Använde IPE100 balk
4 svar · 7,1k läst
B
Balkis: Det tveklöst bästa alternativet är Caparols Amphisilan. Självrengörande och mycket mer diffussionsöppen än vanlig silikat. Samtidigt behöver man inte vara halva släkten när man målar för att inte få torr ränder.
3 svar · 2,8k läst
B
Balkis: Vårt hus är tilläggsisolerat med 70mm cellplast. Under detta är det tegel. Har lite funderingar nu när det ska monteras div. markiser tak över altanen etc. Det som får göras är ju att borra in i tegeln och plugga där+långa skruvar. Frågan är om man behöver distanser för att inte spänna in puts och cellplast. Markiserna väger ju för visso inte så mycket. Värre är det med
0 svar · 4,4k läst
L
larsg: Den enda vita nyans som behövs är ncs s-0500. Ger ett rent snyggt och vitt intryck.
2 svar · 3,7k läst
flinta
flinta: Hejsan Du måste jämföra priserna likvärdigt dvs sten, inkl alla erf tillbehör och även beräkna arbetsinsatsen. Det finns en kalkylfirma som ger ut sektionsfakta där kompletta priser på de olika system finns l'ättbetongväggar blir billigare om allt är medräknat. wikells.se
2 svar · 6,6k läst
flinta
flinta: Titta på H+H system med innerväggar . det finns enkla anvisningar perfekt idag med nya våtrumsregler
1 svar · 2,8k läst
B
borge: Tack Lammiväggen ser spännande ut. jag spanar efter något som både är bra och prisvärt.
6 svar · 4,5k läst
G
gullex: Har inte alfa stenhus samma konsept.
3 svar · 4,0k läst
S
Stenper: Tack Assa och Isolde, nu har jag en del att gå igenom för att lära mig mer! Blev uppenbarligen lite lurad av webadressen på stenförpackningarna jag såg, den hänvisade till Xella i Polen. Per
3 svar · 3,9k läst
ylven
ylven: Hellre krypgrund än platta på ett så pass gammalt hus. En krypgrund kan man alltid besikta och det är även lättare att åtgärda jämfört med en platta på mark som är otillräckligt isolerad och där de fuskade med plasten så att det blev fukt i syllarna (vanligt fel).
2 svar · 3,7k läst
phl
phl: Uj, då vet jag vad jag ska jaga, tackar!
14 svar · 8,8k läst
J
jon_h: Om det är väldokumenterat och rätt utfört bör det inte vara någon skillnad i försäkringsbolagens inställning vid en skada jämfört med om ett företag gjort det. Det är svårt att få ersättning i båda fallen. :)
7 svar · 2,9k läst
T
Tostarp: Jag har ett stenhus byggt med Leca iso-block. Då jag tycker mycket om puts, är huset putsat både på ut och insidan. Vissa rum är slätputsade och andra har jag kvastat (blr mycket liv i väggarna med rätt belysning!). Sett ur det perspektivet är ett in/ut-putsat hus oerhört enkelt, snabbt o billigt att bygga. Det är som sades innan inga problem med fukt etc för all framtid. Man slipper
18 svar · 8,5k läst
Abuquir
Abuquir: Ce 50 kostar ca: 60000 i inköp, jag har installerat min själv så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag tror att du kanske kan hitta lite installations siffror på Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum! och under frånluftpumpar. Comfortzones pumpar har scrollkompressorer, alltså byggda som en bergvärme anläggning och har vartalsstyrning på kompressorn. Olof
12 svar · 4,9k läst
S
imported_Byggaren: [citat] Det går alldeles utmärkt att bygga högre väggar med 10 cm lättbtg. oavsett farbrikat. Men bara om de inte ska vara bärande utan enbart rumsavskiljande. __________________ Byggaren
4 svar · 12,2k läst
W
Watchmen: Du kan använda en regelsökare för att hitta slingorna. Sen är det bara använda spikplug mot en 45x70 regel i botten. Glöm inte spärren mellan reglen å platan
1 svar · 4,5k läst
K
ktm250: Det är otroligt lite information i det du skriver, men kort och gott så är inte kalkbruk lämpligt som underlag. Det finns många alternativ till hur man kan göra. Antingen så putsar man om eller så sätter man upp skivor utanpå putsen.
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.