Stenhus
Gabbe1: Jag har viss erfarenhet av detta, även om det var i ett "vanligt" trähus som min installation utfördes. Du kan själv läsa om projektet här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218406-bygga-eldstad-i-nybygge.html
2433711: kostnadsbesparingen skall gynna kunden...men i många fall så förklarar inte dem detta till kunden och istället behåller vinsten. Kan tänka mig att det går fortare med kran och elementet. Att mura tar längre tid. Det kanske blir lite billigare med Element och man slipper väder risken iom att detta kan helt göras på en dag. Om huset är stort så är 40tkr en liten summa iom att du
roland53: [citat] Du hänvisar till Tomas G., du känner kanske honom? Jag gör det inte. Tydligen var första tanken massiv vägg i Mainstream bygge (annan tråd här på BH) men som du påpekade så ändrades planerna och det tycker jag var rätt beslut men det skulle vara roligt att få reda på hur tankarna gick hos Tomas G. ifråga om första tanken med slopande av luftspalten och varför man sedan
KnockOnWood: [citat] Gammal är äldst. Och det gamla ordspråket säger 'Gå inte över ån efter vatten'. Så varför köpa hus från ett danskt företag över huvud taget? En dansk kollega till mig sa en gång att 'När du tagit en dansk i hand är det bäst att du räknar fingrarna efteråt'. Ja ja jag vet, ett riktigt nonsensinlägg. Kunde bara inte låta bli :o Välkommen till Bygga Hus-forumet
Trond Olstad: Hei! Du er velkommen til å ta kontakt med oss Euromac2 Norden AS, som har enerett til dette produktet i alle nordiske land. Se vår hjemmeside www.euromac2.no Vi har forhandlere i alle nordiske land som har lang og erfaring med dette produktet og som kan være behjelpelig med å sette opp deres bolig. Det gleder oss at dere har interesse for vårt fantastiske byggesystem,, som vi mener er det
isolde: Jag känner inte till vilken bärighet dessa balkar har. Den frågan får du ställa till tillverkaren. Håldäck finns i olika höjd, så det går alltid att lösa. Planerar du för terrass där? Du måste ha kraftiga stolpar i garaget för att bära upp husstommen. Dessa punktlaster ställer krav på plattan i garaget. Byggnation under marknivå bör undvikas om möjligt. Jag skulle absolut
Tord_Lj: Det är Leca som gäller än, har mailat Weber och bett deras tekniker om förslag på vilken produkt och hur utformning kan ske. Tricket är att få isoleringen rätt samtidigt som konstruktionen av väggarna. Tittar på 2x Leca Block (lämplig för innervägg) med isolering emellan eller 1x Leca Block isolerade sidor som alternativ till Leca Isoblock (lämplig för ytterväggar). Ytterväggarna
tgrr: Krille09, det ligger någon plastmatta där nu som ska bort oavsett men helst vill vi slippa riva upp golvet även om golvvärme ju är trevligt. Jag ska definitivt lägga mig i hörnen och lukta :) Huggan: woohooo, härligt, då slipper man tänka på det
harry73: Du ska radonmäta. Även om du själv inte bryr dig om radon för andra det. Den dag du vill sälja är det mycket bättre att visa upp radonmätningar med bra resultat än att behöva argumentera att radon inte är så farlig för icke rökare. Nu håller du på att renovera, då är det smart att direkt atgärda ett eventuellt radonproblem. Även om det betyder att renoveringen tar längre tid
hempularen: [citat] Det finns en (eller flera?) lång tråd om huscomapniet och dess oförmåga att bygga hus. Detta är bara ytterligare ett exempel.
Mainstream: [citat] Budgeten håller jag för mig själv (för tillfället i varje fall). Vi har hantverkare till allt. Har en snickare jag har förtroende för som står för det mesta. Utöver honom har jag skrivit kontrakt med grund-firma, murare, elektriker och rörmokare. Jag kunde sparat ca 100.000 enligt grund-firman på att välja F-block istället för den metod min konstruktör förespråkade.
mnorin: Hittade nyligen den här tråden och kan bara beklaga de som råkat illa ut efter att ha anlitat Birger S (eller ett av hans konkursade bolag). Vi anlitade honom 2007 för att bygga oss ett hus och våra erfarenheter kan sammanfattas i ständiga förseningar, fel i leveranser, oproffsigt hantverk, byggfel, lögner, hot om konkurs, krav om fler förskottsbetalningar, strejkande arbetare p g a ej
Odagan: [bild] Behöver oljas varje år med pigmenterad cederträolja för att behålla färgen
rickardg: Har kollat en hel del på skalblock tidigare när jag var inne på lammiblock för bygget (blev leca/trä till sist dock), Lammi har oisolerade cirkelblock för små radier och när jag kollade efter skalblock var de de enda som hade cirkelblock. För stora radier bör det gå att ha lite glipa som man tätar med något (pu-skum brukar funka fint att täta gjutformar med) Isolerade block har jag
StevieGee: Tänkte återkoppla.. Slutade med att jag tog in en håltagare som fixade jobbet åt mig. Vi satte hålen en meter bredvid fönstrena i första och andra skiftet ovan. Det var ingen armering mellan första och andra skiftet men däremot dubbel armering mellan andra och tredje.. Gick ju väldigt smidigt för proffset att göra hålen. Han bultade fast maskinen som var likt en pelarborr i teglet
MaxPax: Kan nog vara svårt att få tag på mexitegel i större volymer idag till rimligt pris. Går nog att beställa från danmark men det blir dyrt skulle jag tro. Mexibruk växer inte på träd här heller...
LyckeKonsult: Skall du putsa på cellplasten? Om du skall fästa in något riktigt tungt så skulle jag spara ur cellplasten in till lecaväggen och göra en infälld plåtlåda. Annars gör du infästningar i den bakomvarande stommen med hylsor/distanser genom cellplasten och ut till nivå med putsen...
Mitto: Maxit har bra och enkla system (grund samt puts) som bara är tillsätta vatten till och dra igång blandaren. Men då mina vänner är vana vid att blands själva så blev det en lastbil putssand, 70 säckar kalk och 30 säckar vitcement (från Finja). Givetvis skiljer sig priset rejält mellan "färdiga" säckar och egen komponerade blandningar, jag tror mitt material gick på ca 15k men hade
Mainstream: Här diskuteras det också: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/238829-tegelfasad-pa-homogen-leca-vagg-behovs-luftspalt.html
Granito: Regla och isolera med stenull, sedan luftspalt och träpanel varianten gjordes på vårt hus för snart 30 år sedan. Bara det att dom "glömde" luftspalten. Fasaden är ju ganska rutten nu... Jag funderar på att byta panelen till fasadskivor för att återställa utseendet mer mot original. Och fixa ordentligt luftspalt förstås :-). Det kan ju vara ett alternativ om man inte vill ha panel.
roland53: Ja, för en 10-20 år sedan vet jag också några som gjorde så. Om jag inte har helt fel så var det en silikonbehandling. Det finns kanske andra kemikalier numera, men OM det är frågan om silikon så ska man vara medveten om att man ändrar tegelns naturliga egenskaper att "andas" och man ska nog inte okritiskt tro att det alltid blir som tillverkarna av kemikalien utlovar.
Gissemisse: Ah, jag förstår. Fördelen med Arkvillan är att kantelementen, isoleringen och golvvärmen är inkluderat i priset. Även värmepump och putsen. Men sen har varken Arkvillan eller Fiskarhedenvillan svarat på våra mail fastän att det gått några veckor. Intressant taktik.
peterre: Vi tittar på hus och ska ev köpa ett gammalt stenhus. På tomten finns även en större byggnad som ska byggas om till gästhus. Gästhuset är från -41 och har en luftad fasad med tegel. Fasaden går hela vägen ner till marken så det går inte att se grunden, förutom på ett ställe där några stenar saknas. Där kan man se att det är ca 15-25cm upp till golvets undersida. Jag såg även
Yulianto Blom: Hej, de heter numer Nokon Byggnads. Har byggt en hel del bostadsrätter och hyresrätter. Bygger nu även privatbostäder med deras modulsystem läs mer på nokon.se Funderar sj på att bygga ut med deras system
larsbj: Inte rätt fabrikat men kanske liknande produkter? http://www.byggbay.se/murning/blocket/lattbetong/
sentow346: Behöver fylla igen några fogar. Är det bara att blanda bruk och fylla i? Fäster det i befintligt bruk?
roland53: [citat] Att ha en luftspalt,menar jag är helt rätt, men det kan du få utan att klä med trä på utsidan. Läs tex om tegelfasader mm-. Träfasad är dessutom dyr i underhåll. Luftspalten förlorar du om du putsar direkt på lättbetongen, men detta kompenseras förmodligen genom att du har uppåt 400 mm tjocka block (min gissning). Men din teori att fukten skall gå igenom väggen för att
1hus: Ja, jag har för mig att det var mot slutet av sommaren. Vi fick problem med fukt i taket och fick byta ut delar av det som följd. Det var vår välrenomerade takfirma som menade att det var så det skulle göras, vi hade läst på innan om stenhus, fukt och takproblem och påtalade problemet men de var tvärsäkra…Ångrar nu att vi inte stod på oss mer förstås, men det var första