E
elmont: Och angående underhållsfritt tak så har jag på mitt hus ett plåttak från 1980 som i dag ser lika ut som när det lades. Det är ett Planja med lite högre profil och tjockare plåt, som det verkar i dag kommer det att hålla i minst hundra år till.
7 svar · 4,6k läst
F
falkn: [citat] Ja, det är en bra idé att göra det.
10 svar · 7,5k läst
·
G
gaia: jag skulle låta bli att ändra tegelfasaden som är den mest underhållsfria av alla. . Det finns alltid utvändiga snickerier typ fönster dörr som verkligen behöver underhållas med jämna mellanrum så jag skulle koncentrera min fritid och pengar på det i stället :). Man kan ändra husets karaktär genom att byta färg på allt annat utom fasad. Fundera på det innan ni putsar gaia
4 svar · 5,7k läst
C
SBH: om det finns några fästpunkter på dom. så skall dom bara ställas mot varandra.
1 svar · 4,6k läst
·
G
MaxPax: [citat] Kostnad finns inget enkelt svar på. Det bestäms av om du beställer på fastpris eller löpande. Ta in offertar på hela jobbet från flera olika firmor så får du en realistisk bild av helhetskostnaden. Ett riktmärke är dock en kvadratmeter per mantimme i murning och en halvtimme per kvadrat puts - runt två timmar arbete per kvadratmeter vägg =281 timmar. En murarfirma tar väl
7 svar · 11,7k läst
roland53
roland53: [citat] Det gör väl inte många procent på tegelfasadens kostnad, men du behöver tillverka ett antal tegelbalkar som valv över fönster och dörrar. Är det inkluderat i din kalkyl?
13 svar · 32,9k läst
G
MaxPax: Först bör du använda samma färg som sitter på nu. Kan vara KC, silikat, silikonharts osv. Är du osäker så kan du skicka in ett prov till finja eller weber för analys. När du vet så räknar du ut antal kvadratmeter som skall målas och ringer/besöker bygghandlar för pris på den aktuella typen av färg. Dessa svara också på huruvida det räcker med en strykning eller bör vara två
2 svar · 16,4k läst
·
R
Robert_Brink: Jepp. Exakt så jag menade. Jag tycker det är snyggare med slätputs och det är mer lättskött. Tack för svar!
2 svar · 8,0k läst
V
Vegas08: Hej Per, Hur har det gått med SPU-gipset, har du mätt fukt?
7 svar · 7,6k läst
M
Mainstream: [citat] Citerar mig själv. Har nu bestämt mig för Wienerbergers block. Det blir 36.5 cm tegelblock (exakt modell ej klart) och så fasadtegel utanpå det. Ger en vägg på 50 cm. Putsade innerväggar. Når inte samma U-värden som max-isolerade iso-block eller liknande men fullt tillräckligt och med riktig sten-känsla.
27 svar · 12,3k läst
L
lob: Hej Jag har ett lättbetonghus från 51. 30 cm tjocka väggar+puts på båda sidor. 3x90 kvm. Bytte till bergvärme när jag köpte huset. Gick från 48000 kwh/år med elpanna till ca 21000 kwh/år med pump. Långa köldperioder(Jämtland) håller inte huset riktigt emot så då är det kofta och braskamin som stöttar men 350 dagar/år funkar det bra./ LOB
5 svar · 3,1k läst
R
rehn: Tack för tippset om bidrag för restaurering av jordkällare. Ska kollas upp
5 svar · 16,5k läst
·
N
nova383: Se där ja, Det fanns färdiga grejer till det : )
6 svar · 4,1k läst
N
Norrlandshus: Har en ladugård på tomten som jag tänkte renovera till sommaren. Plattan har blivit frostsprängd så antingen måste det gjutas en ny eller så blir det nån ann lösning. Första våningen är murad, med dubbla väggar med med ca 10 cm mellanrum, som är fyllt med jord! Har letat lite men inte hittat nåt om detta. Någon som sett denna lösning tidigare. Den yttre väggen är riktigt risig
0 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Jag har raderat lite reklam med följdinlägg. /moderator
36 svar · 24,2k läst
B
Bygger i betong: Har du en gjuten bottenplatta? I så fall kan du använda den som gjutbord för liggande väggar, som smurfen föreslår. Bygg lite kanter i formplywood runt och bygg lådor som gör uttag för fönster och dörrar. Du kan även gjuta sandwichväggar, dvs betong / frigolit / betong. Metoden kallas tilt-up och är mkt vanlig i t ex USA.
8 svar · 8,1k läst
H
HSP: Troligtvis inte asbest. Även damm från pust är skadligt, om annat så är det jobbigt att ta reda på det fina dammet som blir när du river. Så här kommer ett tipps tejpa in dej i det rummet, på med engångsoverall och andningsskydd, hyr gärna en luftrenare och en byggdammsugare och riv ner all skit på engång. damsug och våttorka så slipper ni dammet överallt. Luftrenaren ska stå
6 svar · 4,9k läst
·
A
arkTecko: Vi har samma väggar, delvis lersten, delvis tegel. De är grovputsade med kalkputs, därpå ett lager genomfärgad finputs i ljusgrått. Ytan behandlar man med kalkvatten för att stoppa 'dammande'. Bilder på färdig puts hittar man här, på resten av bloggen hittar du lite mer beskivning av processen och slutresultatet.
9 svar · 5,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ska du ha så stort som möjligt är det "Stortegel" du ska söka.
1 svar · 3,7k läst
F
falkn: Ja, du ska använda papp dels för att undvika fuktvandring upp i väggen, men framförallt för att tillåta viss rörelse. Du ska absolut inte foga med stötfog då du kommer skapa enorma köldbryggor i hela väggen.
9 svar · 9,1k läst
roland53
roland53: Kolla länken http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/188956-montering-av-fonster-mitt-i-sjalva-smygen.html#post1471971 http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/72414-montera-fonster-i-leca.html#post494200 http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/163370-montera-fonster-i-stenhus-leca-lattbetong.html#post1233815
1 svar · 4,1k läst
D
dextrocell: En viktig sak att ta i beaktning när man pratar om att byta ifrån oljepanna till någon värmepump är att undersöka HELA värmesystemet. Olja/Gas/pellets/fjärrvärme går att köra på rätt hög framledningstemperatur. En värmepump vill man å andra sida köra så lågt som möjligt för att få ett högt cop. Har man otur så är radiatorerna för små och räcker inte riktigt till....
11 svar · 4,8k läst
J
Jugend: Måste väl kunna gå att fixa billigare om man lämnar kusten?
23 svar · 14,8k läst
S
simon_isacsson: Tycker det låter utmärkt. inte jättemycket som kan gå fel i ett betonghus som bekant. Vad gäller budget så kan man ju enkelt sett uttrycka det så att köper du ett redan byggt hus så vet du vad det kostar och vad du har att röra dig med. Bygger du eget så kan du sällan vara riktigt säker på vad priset landar på i slutändan, så det är alltid säkrare och ofta billigare att köpa
8 svar · 5,0k läst
F
Förgätmigej: Tack så mycket, Fredrik och Jakim!
3 svar · 3,6k läst
A
Anders_Nilsson: Vaddå innertaket? I ett stenhus från 1965 tycker jag det passar bra med råbetong som målas. Man fjollade inte så mycket på 60-talet och sänkta tak är helt ute. Måla! Eller har någon klätterfantast borrat in mängder med bultar för att träna inomhus som jag såg i ett hus?
4 svar · 4,1k läst
·
L
Lasse_Sand: Okej. Biltema har galvat putsnät som ska funka. Jag förstår att på synliga delar av fasaden behövs armering men varför ha det bakom dränskivan?
7 svar · 5,6k läst
·
A
ampz2: Värmeljus är också mysigt :-)
5 svar · 4,5k läst
P
psau: Den blir INTE lufttät, om du läser på ser du att den ska grundas med Rödgrund som gör den VINDTÄT innan putsning med vanligt tjockputs. Med Weber Therm 261 tunnputs behövs inte Rödgrunden... /Peter Edit stavning
4 svar · 4,4k läst
R
roli: Bensaltensid var jag ute efter.
8 svar · 9,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.